Köpte denna lök i höstas och upp kommer detta...ser inte ut som en allium för mig ...vad tror ni om det???[attachment=35120:IMG_2417.jpg]
[attachment=35121:krokodilen2_001.jpg][attachment=35122:krokodilen2_002.jpg][att
achment=35123:krokodilen2_003.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2009, 07:56
Allium är det vetenskapliga namnet för lök även purjolök, vitlök, vanlig matlök heter Allium och någon lökväxt tillhörande släktet Allium ser det ut att vara.
enligt förpackningen skall det vara en allium spaherocephalon ....en vinröd stor bolle skall det bli...är tveksam om det är rätt lök jag fått...!

skall bli en bollformad blomställning på 3-4 cm i diameter och bestå av ett fyrtiotal klockformade vinröda blommor...vad tror ni?
Tulipanaros
22-05-2009, 08:38
Jag tror nog att det kan stämma. Det är knappast en purjolök i alla fall. Sök på "allium sphaerocephalon" (obs. ae i namnet, inte a) så får du fram många bilder. Den sägs blomma rätt sent.
ja, vem vet...kanske det stämmer! tittade på bilderna och de så ju lite "spattiga" ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.