Full version: Gurkor
Siv i Bollnäs
Varför blir mina gurkplantor så konstiga på bladen? Det spelar ingen roll var jag har dom, fast jag har inte prövat att ha dom utomhus förstås (men det är ju inte sådana sorter man ska ha utomhus heller). I växthus eller inomhus i fönster spelar ingen roll, de nedersta bladen blir alltid gulaktiga och liksom spröda och halvvissna. Sedan blir det mer och mer uppåt plantan.
Jag kan inte upptäcka någon ohyra. Däremot har jag märkt att om dom står för gassigt och varmt så kan den här effekten öka. Gurkanlag syns dock och de kan bli till gurkor också. Men jag antar att om bladen blir för dåliga så hämmas väl fotosyntes och näring också den vägen. Jag har funderat på att ha dom på friland med plastkupor över.
Tacksam för svar på frågan: vad kan man göra??
[attachment=35124:Gurkblad.jpg] [attachment=35125:Gurkblad_2.jpg]
Bild 1 är tagen utan blixt bild två med blixt. I verkligheten ser inte bladen så gröna ut utan mer gråbeigegröna.
EKLO
Jag känner igen det där från mina utplanterade squashplantor. Tror det handlar om en kombination av kall och lite för torr väderlek den första tiden i grönsakslandet, kanske lite för dåligt avhärdade. Men för mig kommer det nya friska blad på plantorna, så det känns inte oroande för tillväxten.
Siv i Bollnäs
Tack för svar, EKLO!
Ja i mitt fall handlar det ju knappast om för torrt och kallt, snarare tvärtom kan man säga. Jag har flyttat ut dom en bit från fönstren dom stod i, där det blev hett och gassigt av solen och det verkar som om det skulle bli bättre då. Jag vet inte om jag törs sätta ut några i växthuset, för där brukar dom inte trivas då det blir för varmt där trots ventilation, som förmodligen är otillräcklig. Bladen blir likadana där. Tomaterna däremot, brukar gå bra där - det verkar som om dom bättre står ut med värmen. Jag funderar på att gräva ner ett par i en ruta i grönsakslandet och sätta en fiberdukskupa över ("Täckoväx", köpt en gång på Willab tror jag). g.gif
Hälsningar Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon