*Ulrica*
22-05-2009, 09:30
I lördags köpte jag mitt livs första fuchsia. Idag såg jag något skumt på undersidan av bladen:
[attachment=35126:bladlus.jpg]
Är det bladlöss?
Räcker det med såpvatten?
Fullt med bladlöss skulle jag säga. Trist.
Om du inte bor för långt ifrån där du köpte den, rekommenderar jag att du går tillbaka med den. Är de justa blir de förtvivlade (de flesta blir det) och ger dig en frisk och sund planta istället.
Det är definitivt bladlöss.Se om du hittar några äggsamlingar, och kläm sedan sönder dom. Sen kan du börja med att spruta kallvatten upprepade gånger. Såpvatten fungerar utmärkt, en halv deciliter såpa till en liter vatten. Lycka till.
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2009, 11:53
Löss föder levande ungar från vår till höst (+de idkar jungfrufödsel) så det finns inga äggsamlingar att klämma sönder, hittar man äggsamlingar bland löss är det snarare från nyttodjur ex. nyckelpigor lägger ägg (nära mat).
*Ulrica*
22-05-2009, 12:39
Tack! Jag har sprutat med såpvatten! Måste man skölja växten sedan eller kan det sitta kvar?
GunnellF
22-05-2009, 12:40
Ja det är bladlöss. Om det vore jag skulle jag lämna tillbaka plantan!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-05-2009, 12:53)

Löss föder levande ungar från vår till höst (+de idkar jungfrufödsel) så det finns inga äggsamlingar att klämma sönder, hittar man äggsamlingar bland löss är det snarare från nyttodjur ex. nyckelpigor lägger ägg (nära mat).
Bladlöss kan föda levande ungar men dom lägger oftast ägg som sen blir en nymf och till sist imago.
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2009, 12:56
Fast äggen brukar läggas på hösten inte nu det är ju så de övervintrar (och det finns ju löss som i stort sett alltid föder levande ungar och det är ju sorter som oftast inte överlever vår vinter men de arterna kan ju förekomma i kommersiella växthusodlingar för där blir det ju aldrig vinter). +Det brukar inte födas några hannar då klimatet är gynnsamt = det blir ingen befruktning = inga ägg.
(sedan finns det ju bladlusarter med mer komplicerad livscykel ex. de som värdväxlar men det är överkurs så det går vi inte in på nu)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.