Hej
Skulle behöva en perenn marktäckande växt till torvblock. Har nämligen en rad torvblock nedanför en slänt. Men vad kan växa på sådana ? Skulle vara fint med något vintergrönt. Skulle Malört eller Lammöra kunna funka ? Får gärna växa ner över blockenas kanter. Vill inte ha Penningblad, har så mycket sådant andra ställen redan.
Hälsn Tepa
Jag har allåkerbär, som sprider sig hej vilt på torvblocken.
Sedan funderar jag också på tranbär. Men den senare har jag inte testat än.
Jan Lindgren
24-05-2009, 08:52
Hej!
Amerikanska tranbär eller lingon. Välj namnsorter om du vill ha bra skörd.
MVH
Jan Lindgren
Hej
Tack för svaren. Men vill inte tranbären ha det fuktigt ? Läste på google att de trivs i fuktiga områden, men hos mig på torvblocken är det ju inte speciellt fuktigt. Torvblocken i sig håller väl fukten bra, men det kanske inte räcker ?
Hälsn Tepa
BillyBob
25-05-2009, 11:00
Själv skulle jag nog titta på någon bräcka (Saxifraga), mossflox (Phlox subulata) aubretia (Aubretia hybrida) eller kanske en murklocka (Campanula portenschlagiana). Sen finns ju alla möjliga sorters Sedum och taklök, men de tar ju tid på sig att växa.
Vill du ha lite höjd på blommorna är ju lavendel eller kantnepeta riktigt fina.
Tack Billubob
Men växer Aubrieta bra i sura torvblocken ? Googlade och såg att marken ska vara kalkhaltig. Men det kanske finns flera sorter ? Perfekt annars.
Hälsn Tepa
BillyBob
25-05-2009, 12:46
Hmm. Nä, aubretia blir kanske knepig direkt i torvblock faktiskt.. Jag är annars rätt svag för mossfloxen, den har helt fantastisk blomning!
Hej
Jo, håller med om blomningen på Mossflox o Aubrieta. Perfect, om det inte vore för att min fråga gäller just sådant som man kan plantera i torvblock...Jag har båda dessa, men planterade i vanlig jord. Får väl bli de amerikanska tranbären då. Inga andra förslag ? Jag har en sorts perenn Azalea, japansk, planterad i surjord, men den blir mera som en buske. Kanske finns Azaleor i andra former ?
Hälsn Tepa
Jag har backtimjan i mina torvblock, de trivs sketabra där. Allt annat jag satte i torvblocken har dött men backtimjanen växer vidare och sprider sig över kanterna.
Ciczi
Jan Lindgren
29-05-2009, 10:32
Hej!
Vaccinium praestans kan vara intressant. Tyvärr inte vintergrön men sprider sig bra och har ätliga bär. Jag har dock inte provat den så mycket än i soligt läge.
MVH
Jan Lindgren
Tack för dessa tips, Jan och Ciczi. Jag har sått Backtimjan i fjol, och de kom upp och blommade. Månne man kan så direkt i torvblocken ?
Hälsn Tepa
Ingen aning om man kan så direkt i torvblocken. JAg köpte mina som plantor innan jag trillat ner i fröträsket.
Ciczi
Hej
Det skulle ju vara mycket lättare. Någon annan som vet om man kan så direkt i torvblock ? Googlade på det, inget kom upp...Finns det NÅGOT man kan så i SURJORD ? Om det finns det så borde det ju funka. Ska googla på det också.
Hälsn T
Lika magert resultat...
Har lagt upp två bilder på min backtimjan i torvblock. Det finns i mitt album Trädgård 2009.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.