En granne sprutar sin gräsmatta med ett "medel som dom använder på golfbanan" för att få bort ogräs. Maskrosorna bara dör.. Vad kan det vara för medel?
KURT
22-05-2009, 11:23
De använder preparat som innehåller olika fenoxisyror, en del av dessa är tillåtna även för hemmabruk, de används flitigt och dödar även blommor i rabatter och skadar buskar.
"I Sverige har dessa sålts under namnet Hormoslyr och använts bland annat för bekämning av sly inom skogsbruket. BT Kemi var en tillverkare av dessa preparat.
Dessa herbicider, som av media ibland betecknas "fenoxisyror", förbjöds på grund av att de också innehöll mycket hälsoskadliga föroreningar i form av polyklorerade dibensodixoer, bland annat 2,3,7,8-tetraklordibenso-p-dioxin (TCDD). Från och med 1992 får därför inga fenoxisyrapreparat användas för bekämpning av lövsly i Sverige."
Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenoxi%C3%A4ttiksyra"
Läste detta på länken som Kurt hade i sitt inlägg. Sprutar man verkligen med hormoslyr på golfbanorna och i trädgårdar?
KURT
22-05-2009, 12:59
MCPA är fortfarande tillåtet som ett klass 3-medel mot ogräs i gräsmattor, och den är ett derivat av fenoxiättiksyra.
Så många som ondgör sig över roundup, det är ju ingenting i jämförelse!
Fenoxisyror, hormoslyr. Jag har aldrig varit lockad av att börja spela golf men nu skulle jag inte ens vilja ta en promenad över en golfbana!
KURT
22-05-2009, 14:03
På golfbanan har det ju inga andra tvåhjärtbladiga växter att ta hänsyn till, därför både gödslar och sprutar de för fullt i sin monokultur. Är den som är ansvarig dessutom utbildad, så får han/hon även använda medel som inte är tillåtna för vanliga trädgårdar.
Gunilla T
22-05-2009, 15:25
Oj..jisses...och så läcker de preparaten till privatpersoner som aningslöst står och sprutar giftet på sin tomt!!!
Chrillek
22-05-2009, 20:56
Eller så sprutar dom på grannarnas tomt om dom frågar... Fast inte min då
amaira
23-05-2009, 08:38
I vår Kommun (Ekerö) har i alla fall en golfbana samarbete med den lokala kretsen av Naturskyddsföreningen. Jag tror, tack och lov, att golfbanor mer och mer övergår till miljövänlig drift. De har så många förutsättningar och reslutaten blir så bra. Öppna marker, dungar, dammar, golfbanor har ofta en biotop som det blivit bristvara av i landskapet. Och en miljövänlig profil som värnar om mångfalden, går också hem hos deras kunder.
Bassam
23-05-2009, 14:52
Tack för frågan
Ibland använder de farliga materialen men de säger inte.
H:Bassam
Snigelhatare
24-05-2009, 12:23
Men det är väl de gifterna som varit bovarna vid stora giftskandaler tex BTkemi? Där marken är förstörd och måste saneras för stora stora pengar.
Är golfbanor denaturerad mark som inte kan användas till annat i framtiden? Vem skulle vilja bo på sådan mark om den skulle bebyggas? Odla grönsaker där? Låta djur beta? Att klaga på koldioxidutsläpp och roundup men tiga om golfbanegifterna är ju verkligen att sila mygg och svälja kameler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.