olskar
Hej!

Bladen på min, vad jag iallafall tror, är en bergspalm har på sistonde börjat se konstiga ut. Den får gott om ljus och vatten när den är törstig. Bifogar bild!
GunnellF
Det är endera Trips eller spinn. Kolla under bladen om du kan se små kryp, några mm långa, endera avlånga gråaktiga med svarta streck över ryggen (vingarna) eller som små spindeldjur, gulvita eller rödaktiga.

Av trips blir bladens ovansida silvriga. Av spinn ser växten gråaktig ut och får ev en väv på undersidan av bladen som även gulnar.

olskar
Det satt minsann små kryp under bladen, och inte bara en utan två sorter vad det verkar sad.gif Ena sorten verkar se ut precis som du beskriver, avlånga gråaktiga med svarta streck över ryggen. De sitter även på de gröna bladen. Bifogar två bilder av dem. Är det något man kan göra åt det här eller är det enklast att köpa ny blomma?

Edit: Vid närmare eftertanke kanske det är samma djur, i olika stadier bara?
WingDing
Har samma strul men gav dem en harrejösses dos med nått medel från Bayer så nu får vi se.

Men de gav sig bara på Bergspalmerna Calathea å skelett blommerna INTE Aloe vera lr min köttätare kul men konstigt.

Hoppas du fixar det lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon