MissStorm
Jag vill göra iordning en rosenrabatt och behöver förslag på vilka rosor jag ska välja.
Jag tänker mig olika sorters rosor i rabatten, någon krypande ros och sedan en vintergrön marktäckare.

Kriterier:
Zon 4
Lättskötta och friska
Färgskalan rosa/vitt
Blommor över hela buskarna och inte bara i klasar upptill...
Några som doftar mycket
Gärna remonterande eller sådana som blommar länge

Kom med förslag! Vilka rosor+marktäckare ska jag välja? Hur hade du komponerat rabatten? Ska jag ha många olika sorter? Eller en av varje..?

Några rosor jag sneglat på hittills:
Morden Blush (Kanadensisk ros Ljusrosa 60-90 cm Mitt juli-senhösten I-VII)
Sommerwind (Modern buskros Rosa 60 cm Mitt juli-senhösten I-V)
Henry Hudson (Kanadensisk vresros Vit 50-70 cm Mitt juli-senhösten I-VII)
Diamond border (vit, III?)
Lavender Dream (rosa, V)
Clair Renaissance (Renaissance-ros Ljust rosa 120 cm Mitt juli-senhösten I-III (IV))
Louis Bugnet (vit med mörkröda knoppar. 1,5 m. Blommar från början juli-senhösten)

Här är början på gropen i söderläge där kirskålen ska ersättas med rosor. Ca 5x4m.
[attachment=35135:IMG_2860.jpg]
Kajsa
Alla dom du räknar upp går bra, utom Lavender Dream den är osäker, 2 ex försvann hos mig i vinter. Ev kan Clair R. också vara på håret, mycket skyddat läge för den. Välj bara zon 5 rosor eller mer om du vill ha dom över tid. Diamond Border är ganska tuff men är väl zon 4.

Morden Snowbeauty, ca 1 m eller lite högre. Kanadaros

Katharina Zeimet, tuff zon 5 ros, blir 70 - 1 m hög, blommar om. Doftar, gammal Polyanta från sekelskiftet.
En av de bästa rabattrosorna för oss i mellansverige för den fryser inte bort.

Marie Bugnet, blir en prydlig buske 1.20 hög och lika bred, Kanadaros

Titta i mitt album/Kanadarosor, där finner du fler
Ezereht
Marie är jättefin men TAGGIG. Bara så du vet wink.gif
MissStorm
Tack för hjälpen så här långt (Kajsa, dina album är fantastiska)!
Den uppdaterade önskelistan (får se vilka jag får tag på här i närheten):

Morden Blush
Sommerwind
Henry Hudson
Louis Bugnet
Morden Snowbeauty
Katharina Zeimet
Marie Bugnet
Morden Centennial
Charles Albanel
Prairie Joy

Överväger att ta en av varje sort, men så här många misstänker jag att jag inte får plats med... Finns det någon grundregel för hur långt ifrån varandra jag ska plantera dem?
Och kanske något förslag på vintergrön marktäckare för att slippa rensa ogräs runt dem hela tiden?
Erika i Sandviken
Vill bara tillägga Mozart och Heavenly Pink som är helt underbara och har klarat denna hårda vinter med bravur.Tillsammans med Katharina Zeimet måste dom vara underbara.
Katharina Zeimet,Morden Blush,Morden Centennial och Winnipeg Parks har jag just satt ihop samt Lea Renaissance (som är en chansning)
Renassince rosorna är inget att satsa på för den som inte vill chansa och vara väl medveten om att dom ger vika efter några år.Då håller jag mer på David Austins rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon