|
Converse
22-05-2009, 14:47
jag har just sattmin avokado i ett glas med hälften i vatten ska det vara varmt eller kallt vatten? hur lång tid tar det var avokadon sak få ut sina groddar? vad ska det vara för jord? kan man plantera den dirrekt i marken sen? haha ganska många frågor
Tror kallt vatten. Tar 1 vecka har jag för mig. Alltså den kommer att skjuta skott (huka er!). Sätt den sen i jord som du håller fuktig, inte för fuktig, svenskt lagom funkar bra  . Plantera i marken? Var bor du? Spanien eller? I Sverige får det bli kruka
Converse
22-05-2009, 16:24
CITAT (WillyW @ 22-05-2009, 16:51)  Tror kallt vatten. Tar 1 vecka har jag för mig. Alltså den kommer att skjuta skott (huka er!). Sätt den sen i jord som du håller fuktig, inte för fuktig, svenskt lagom funkar bra  . Plantera i marken? Var bor du? Spanien eller? I Sverige får det bli kruka haha okej tack för hjälpen  och jag är faktist bara 12 , jag kan inte allt
Alexander-VG-zon3
22-05-2009, 17:54
plantera den direkt i såjord istället, placera sådden varmt och soligt. håll jorden lätt fuktigt. du behöver inte krångla med vatten.
den går inte att plantera i marken ha den i kruka.
Vad kul med unga medlemmar! Bra initiativ! Möjligt Flaxss har mer rätt än jag, har dock dragit upp minst 5 avakado med vattenprincipen som du gör.
Converse
23-05-2009, 13:09
CITAT (WillyW @ 22-05-2009, 19:12)  Vad kul med unga medlemmar! Bra initiativ! Möjligt Flaxss har mer rätt än jag, har dock dragit upp minst 5 avakado med vattenprincipen som du gör. ahaa  okej tack för all hjälp  är det någon som vet hur man skriver i någons gäst bok
Alexander-VG-zon3
23-05-2009, 15:22
CITAT (WillyW @ 22-05-2009, 19:12)  Vad kul med unga medlemmar! Bra initiativ! Möjligt Flaxss har mer rätt än jag, har dock dragit upp minst 5 avakado med vattenprincipen som du gör. avokado är ju en av dom lättaste till att få att gro, men den ska ju ändå planteras i jord sen så varför gå en omväg igenom vatten? plus tycker jag det är krångligt med vatten, glas, tandpetar m.m. vilka men nu använder med dom olika metoderna. vilket man än gör så gror den snabbt och lätt. däremot ska det vara varmt vatten då avokado vill ha värme för att gro.
Converse
23-05-2009, 20:33
CITAT (flaxss @ 23-05-2009, 16:22)  avokado är ju en av dom lättaste till att få att gro, men den ska ju ändå planteras i jord sen så varför gå en omväg igenom vatten? plus tycker jag det är krångligt med vatten, glas, tandpetar m.m. vilka men nu använder med dom olika metoderna. vilket man än gör så gror den snabbt och lätt. däremot ska det vara varmt vatten då avokado vill ha värme för att gro. men åååh nu har jag ju tagit kallt vatten för att någon sa det
Alexander-VG-zon3
23-05-2009, 20:37
CITAT (Converse @ 23-05-2009, 21:33)  men åååh nu har jag ju tagit kallt vatten för att någon sa det  det kvittar nog iförsig om du tar kallt eller varmt det blir ju ändå rumstemp.
blomkronan
23-05-2009, 21:53
Du måste ha tålamod... att få en Avakado att gro på en vecka  JA kanske det går. För mig har det tagit 6-8 veckor... Då jag tycker det är svårt att hålla jorden jämn i vattningen under så lång tid har jag lagt kärnan i mossa, då behöver jag inte passa hela tiden och jag ser när mossan är torr då är det bara att fylla på med nytt vatten i botten... och så en påse över så fukten stannar. Lycka till och välkommen till odla hoppas du hittar många bra tips här  Odling är kul...
AnneMysan
23-05-2009, 22:05
Det där låter kul med Avocado. Måste jag testa nästa gång jag köper en. Min son, när han var 12-13 år, satte en kärna i en kruka. Det blev en ganska stor grön krukväxt och den hade han ända tills han glömde vattna den en gång Hade glömt det, men nu "ramlade kronan ner" igen.
blomkronan
23-05-2009, 22:56
Jo jag kom på... att om man vill att den ska förgrena sig ska man klippa, vid varje klipp så blir det två nya grenar. Vill man ha den som ett träd (uppstammad), så låt den växa på höjden, tills man vill att kronan ska komma
Ja den gror nog inte på en vecka, tog några veckor. Är några år sen nu så minnet svek... men varmt eller kallt vatten spelar ingen roll, som sagt det blir ju rumstempererat efter några timmar i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|