hjert
har en plätt på ca 10 m som bestod av gräs, rötter o ogräs som vi ska ev plantera kryddväxter på. Det var svårt att gräva där så vi har lagt på markduk över. Min fråga är nu om jag plantera i jorden jag lägger på över marduken eller om jag ska klippa hål i markduken? Om jag planterar ovanför markduken så stoppar väl markduken tillväxten för rötterna (rötterna kan väl inte gå igenom markduken?) Men om jag gör hål i markduken o planterar i hålen så kan väl inte växterna bredda sig.
Och jag skulle också vilja jordförbättra mest för att det ska bli bättre dränerat, men hur gör jag det? Över jorden, i hålen eller?

Tar gärna emot tips thanks.gif
WillyW
Beror på hur mycket jord du tänkt täcka markduken med.
Det där med att växter inte kan bredda sig eftersom de växer i ett hål i markduken har ju att göra med vilka växter och hur de sprider sig att göra. Rotskott kan ju få problem om det är det du tänker på. Men det är ju ofta possitivt (att förhindra).
hjert
ja det blir väl så klart inget jätte lager med jord direkt. Jag skulle ju gärna vilja att växterna trivs och breddar sig så att rabatten växer ihop. Men det kanske går att klippa upp efter hand.
annehelena
Förra sommaren anlade jag en kryddträdgård genom att vända grässvålen upp och ner, hälla på lite kompost, lägga markduk över och klippa hål för plantorna. De har tagit sig mycket bra och börjat bredda sig. Det är bara att klippa upp duken lite mer när det behövs. Så småningom kanske den inte behövs alls...

Jag läste en bok där någon som har en välbesökt kryddträdgård berättade hur hon anlade nya kryddland. Hon la ut tidningar i svackor vid bergsknallar och på andra ställen, fyllde på jord och planterade. Tidningarna försvann så småningom och växterna hade då kommit igång ordentligt och börjat sprida sina rötter ner i jorden under tidningarna.

Lycka till!

annehelena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon