Full version: identifieringshjälp
hjert
[attachment=35145:blommor_002.JPG][attachment=35146:blommor_005.JPG][attachment=
35147:blommor_017.JPG][attachment=35148:blommor_018.JPG][attachment=35149:blommo
r_020.JPG]

Behöver hjälp med att identifiera några växter i trädgården samt några växter jag frösått men markeringen försvann så nu vet jag itne vilken växt det är confused.gif
(vet inte om bilderna är tillräckligt bra)
Red Top
Bild fyra ser ut som humle. Nej förresten! Det är inte humle!

Bild fem liknar petunia. Antingen är den törstig eller oxå har den fått för mkt vatten.

De andra vet jag inte. första bilden ser suddig ut(kanske min syn som brister)om det är växten i mitten du vill veta ngt om. Bild 2 skulle jag själv vilja ha. Ser jättefin ut, men vet inte vad det är.

Edit: Rättelse.
oakpine
Tvåan kan vara björnrot, Meum athamanticum. I alla fall ser min ut sådär just nu...
hjert
björnrot, har jag aldrig hört talas om, ska kolla upp det, den doftar i alla fall, svårt att säga vad. Och så får den blommor på sommaren, minns inte rktigt vilken färg, kanske gul.
petunia kan nog stämma på den ena växten i alla fall...får se om det är någon annan som har ngt förslag på de andra växterna.
Tosan
Kan trean vara physalis?
ABCiV
Eller så kanske trean kan vara aubergine? väldigt lik min mini-aubergine i alla fall. Svårt att avgöra.. :-)
Åsa, mälardalen zon 2
4:an liknar de ballongrankeplantor (Cardiospermum) som vi sådde på jobbet
mojan
Tvåan är absolut Björnrot, jag har en sådan. Den får blommor som t ex hundkäx, alltså flockblommig.
Fyran ser ut som Clematis?
hjert
Tack för era svaren, björnrot stämmer nog helt säkert, vet ni om den går och flytta? Den står mitt i en gräsmatta nu och jag vill ju behålla den och sätta den i kryddlandet om den skulle klara av flytten.

De andra stämmer nog med petunia, ballongranka och physalis. Tack så jätte mkt för hjälpen.
Är jätte glad över att ha hittat björnroten, någon som har använt den i mat eller liknande.
mojan
CITAT (hjert @ 23-05-2009, 20:34) *
Tack för era svaren, björnrot stämmer nog helt säkert, vet ni om den går och flytta? Den står mitt i en gräsmatta nu och jag vill ju behålla den och sätta den i kryddlandet om den skulle klara av flytten.

Den är säkert lätt att flytta. Inte någon "kräsen" växt. Glöm inte att vattna bara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon