Full version: KLÄDKODER
zissi
Ett midsommarbröllop vi är bjudna på har gett oss huvuvbry g.gif . "KAVAJ" står det i inbjudan och det innebär lite olika klädsel för olika personer har vi märkt. Vi har ringt föräldrarna till det unga par som ska gifta sig, men fick inget klart svar. Tror i och för sig att vi är välkomna hur vi än kommer klädda bara det är vårdad klädsel. KUL ATT HÖRA ERAN ÅSIKT HÄR, NI KLOKA ODLAISTER tummenupp.gif Magdalena Ribbing tycker det är så bra med klädkoder, då vet gästerna vad de ska ha på sig, men när åsikterna ändå går isär så mycket hjälper det inte fullt ut.

1. Mörk kostym
2. Mörk kostym / ljus kostym sommartid
3. Udda kavaj och finbyxa i valfria färger

Det är väl alternativen gubben har att välja på tror vi. Jag själv ska försöka hitta någon söt sommarklänning (el. kjol) som inte är någon festklänning direkt utan att jag kan använda den i sommar sen också. Fina fester är jag på så sällan. Med lite jord under naglarna tongue.gif .....då trivs jag bäst.
MariaS
Med kavaj menas kavaj. Valfri färg när det gäller bröllop, udda eller som kostym. Dock brukar slipstvånget följa med...
Tosan
Klädkod kavaj innebär egentligen att herrarna har kavaj, skjorta slips och ej tillhörande finbyxor, alltså inte kostym. Damerna kan ha klänning, dock ej aftonklänning, eller byxdräkt.

Med andra ord, uppklädd, men inte för uppklädd.
RibesRubusVitis
För min generation (som föddes på gamle, GAMLE kungens tid) betyder "kavaj" i inbjudan mörk kostym och inget annat. Motsatsen är "högtidsdräkt", med div. finlir om det gäller förmiddags- eller eftermiddagsbröllop...

Dock kan man kanske misstänka att sådana formaliteter är bortglömda i dag, och att "kavaj" också bokstavligen betyder just kavaj. Men Magdalena Ribbing menar säkerligen inte detta.
Tobb
Kavaj tolkar jag som bara kavaj nu för tiden, det för att jag är van att det står kavaj och slips i inbjudan.
Högtidsdräkt betyder för mig frack, tyvärr har jag inga lackskor.
RibesRubusVitis
Flertalet gäster kommer att läsa det just så; man kan däremot gissa att de som skrev inbjudan själva inte var fullt informerade om innebörden.
Högtidsdräkt är t ex jackett vid förmiddagsbröllop (fram till kl. 15), uniform eller prästdräkt (kaftan). Men kom ihåg att man ALDRIG bär smoking vid bröllop! Det måste vara amerikanska filmer som bär skulden till de fantasirika men vidriga dräkter, ibland i de märkligaste kulörer, som man ser på tidningarnas bröllopsbilder. Stor militär högtidsdräkt (eller mässdräkt) motsvarar civil frack; liten d:o motsvarar smoking.
Wilmer
Vad är det för fel på valfri klädsel sweatingbullets.gif . Jag har aldrig koll, därför tar jag reda på vad koden innebär och följer den slaviskt. Vilket de flesta andra inte gör. Inkl. bröllopsparet som inte vet vad deras inbjudan innebär. Hjälp. Lycka till.
mamamaggan
Enligt bröllopstorget.se innebär kavaj :

Traditionellt mörk kostym men reglerna har luckrats upp. Ljus kostym är rätt om det är den ljusa årstiden. Även ibland udda kavaj och byxor med prydliga tillbehör. Damerna bär kort klänning , dräkt och ibland är ett par eleganta långbyxor acceptabelt. Aftonklänning , även lång , kan bäras när man vet att de manliga gästerna förväntas ha mörk kostym ( vid efermiddagsbröllop) .
zissi
thanks.gif Tusen tack för alla råd och lycka till!! Vad gulliga ni är!! smiley_small_hug.gif

Vi ska ut och shoppa nu på förmiddagen. Hoppas vi hittar något i vår stad annars blir det till att åka in till storstan...men det får nog bli en annan dag i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon