Geranium
Hej, jag postade i "ogräs och skadedjur" utan resultat. Hoppas därför på fler svar här.

Planterade 2 st schersminer i början av april, allt verkade bra tills för 1 vecka sen (mitten av maj). De har börjat få bruna fläckar på bladen! Har vattnat på rätt sätt, 20-30 liter/vecka. Förstår inte vad som är fel? Kommer de att klara sig tro?
Alla misstankar/tips emottages tacksamt.

Vill inte att de ska dö...
-cry-.gif
Bassam
Tack för frågan
jag tycker om du skriver mera, tex var lägger fläckar ,de kommer på gamla eller unga blad, de lägger nära bladspetsen.
min förslag nu:

1- att de ligger i soliga stället.
2- att de ligger i dåliga Välderena jord, så de haft övervattna skador.
H:Bassam
Geranium
Ja, det jag börjar misstänka nu är att katterna "sprayar ner" bladen eftersom fläckarna sitter i den höjden.

Det är olika blad, inte bara gamla eller nya. Fler förslag?
Madeleine1
Det låter logiskt. Det blir ju som att lägga salt på bladen...
Geranium
Ja, nu börjar jag tveka om katter trots allt.
Liknande fläckar finns nu på hortensian och paradisbusken, väldigt spridda. Kan det vara blåst/torka? Har ni liknande problem (eller haft) på andra buskar?

Bladspetsarna krullar sig lite också.
Madeleine1
Kan de ha piskats av hagel?
Kan de av misstag sprayats eller träffats av något som har hög salthalt (förutom kattpiss alltså). Gödning?

Hur ser unga skottspetsar ut och de nyaste bladen? Är de oskadade?
Har du inspekterat bladen? Finns det småkryp eller ägg?

g.gif
Bassam
Tack för frågan
Det finns flera orsak till bruna fläckar tex om de fick övervattning , 1-det händer om jorden inte Välderena . 2 om växter står i soliga plats. 3 om växter haft SVAMP sjukdom på grund dåliga beskärning, 4 om jorden fattiga på små närin som ZN O Cu.

OBs om du kan beskriva fläck mer för att vi kan hjälp mera dig Som vilket blad skadad ung eller gammla de läger inne eller ute , om du ser ohyra eller inte om du ser SVamp mycelium , om fläckar lägger bredvid nerv eller utan .

H:Bassam
Cercidiphyllum
Hur ser jorden ut? Är den väldränerad?

Om icke så kan en möjlighet vara att den fått för mycket vatten, syrebrist till rötterna vilket kan leda till andra följder. Får lättare angrepp då den inte mår så bra. Jag skulle prova att dra ner på bevattningen. Schersminer kräver i allmänhet inte speciellt mycket skötsel. Klarar uttorkning bättre än övervattning och trivs bäst på en väldränerad jord.
Geranium
Tack för era svar. Jag har sett att nya blad ser bättre ut nu. VAttnade lite extra, tog bort täckbarken. Återkommer med fler rapporter så att andra kanske kan ha nytta av infon.

PS- det verkar inte som om bilden jag lade in syns? Jag provar att länka till bilden igen (av bladen).

Schersmin med problem

Ser ni bilden? Annars kan ni se den i mitt album.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon