Full version: Knycka växter!
AifoS
Hallå alla trädgårdsfantaster!

Jag är färsking och skulle behöva lite hjälp med råd om vilka växter som är möjliga att ta skott på! Det är så att jag inte riktigt har planerat min trädgård (som är vildvuxen efter förra ägarna) men vill gärna ändå sätta saker i jorden!
Dock vill jag inte köpa på mig dyra plantor eller buskar som jag ännu inte vet var jag ska ha....men jag tänker att små skott av diverse lättförökade växter (eller delade plantor av blommor, perenner o.dyl) kunde vara ok. Jag har nämligen stora områden med jordyta (efter rensning av hallonSKOG bla) jorden vet jag inte vad det är för slags, men den är mer åt det leriga hållet än svart och "mullig" samt en hemvist för en triljon maskar!!
Kan alla växter bara knipsas av och stoppas i jord/vatten för att rota sig?
Jag har läst i andra trådar att det är ganska ok att stoppa ner saker i jorden och sen ta upp dem om man ångrat sig utan att göra allt för stor skada (när man är försiktig förstås).

Jag skulle gärna bara fråga runt bland dem jag känner om jag får knycka ett skott eller två, men jag vet ju inte om det fungerar för alla växter som jag vill ha! Shersmin tex...och pion smile.gif

Hoppas någon kan svara....jag kan bidra med krusbärs"skott" för boende nära dalarna ;P

Maggan H
Hej på dig själv och välkommen hit! rolleyes.gif

Buskar, som inte har förvedats i topparna, bör gå bra att rota. Direkt i jord har jag inte provat, men i kruka med plastpåse över har funkat för mig. Schersmin brukar skjuta massor med rotskott så där tror jag att du kan gräva upp en bit med rot på. Pionen brukar också ha rejäla rötter så kanske kan du få 'knycka' även en sådan! Annars är det bara att prova dig fram!
AifoS
Men åhh...tack för snabbt svar!! smile.gif
Jo, jag har nog tänkt att det ska få tuffa till sig lite i en kruka innan de åker ner i marken ute! Jag har ju lite att flytta runt för det första, men sen tänkte jag gå ut på jakt!!

Jag har sett svar från dig i andra trådar och förstått att du är en av de kunniga wink.gif...så jag ska passa på att fråga om beskrivningen på min jord gör att jag har det bra förspänt när det gäller val av växter?? bor ju i zon 4-5 oxå...Kohagen ger obegränsat med jordförbättrings möjligheter oxå tongue.gif

Mvh SofiA
Maggan H
Lerjord passar inte alla växter, där får du läsa på och tillsätta det som behövs; en del växter måste ha väldränerat, andra är kalkskyende och åter andra vill ha lucker jord som inte är så tung. Kompost/kogödsel(OBS! ska vara välbrunnen!) brukar vara bra till de flesta och just pioner vill INTE ha näringen direkt på rotytan utan utanför själva plantan.
Lycka till!
DisaMolin
oj.. vad spännande jag är sugen på att prova ta en stickling ifrån en rhododendron. Funkar det tro? Och vart skall jag ta?
Vad kan man mer ta ifrån? Så spännande tycker jag att göra det själv från början!! Eller ja nästan iaf..
lyckero
Just rhododendron tror jag är bäst att ta sticklingar på i början på augusti, när de nya skotten har blivit lite grand förvedade. Plantera i okalkad såjord, t ex riven torv och perlite. Sålåda med lock eller plastpåse på brukar vara bra. Det är viktigt att inte sticklingen torkar ut. Syrener, även av ädla sorter brukar gå bra att ta sticklingar på - samma sak där när skotten blivit lite halvförvedade. Hos mig inträffar det ungefär i juli. Det finns en bra engelsk bok om förökning av växter av Steven Bradley tror jag att det var. Forumistträffar och bytesdagar/växtmarknader i trädgårdsföreningar och hos Trädgårdsamatörerna brukar kunna ge roliga växter till bra priser. Problemet brukar vara att kunna begränsa sig.
Lycka till!
Lyckero
AifoS
Haha....ja, det där sista med att begränsa sig är ett problem jag har!! Har knyckt som värsta tjuven hos min bror idag och jag kunde knappt sluta....det var inte mycket de ville ha kvar, men var jag skulle ha allt var ju också en fråga confused.gif

Men tack för alla bra svar och ideér! När det pratas om sticklingar och så, så har jag inte så stor koll VAR på plantan det är ok att kapa. Visst förstår jag att det kan vara olika på olika sorters blommor, men de som nämns här i tråden tex rhododendron och syrener som är "förvedade" unsure.gif vet jag inte riktigt vad som menas...jag ville som sagt ta skott av en pion, men går det alltså att kapa en stjälk och få den att ta sig???

Hmm...skulle vara bra att få veta innan jag återkommer till min bror där det fanns flera skönheter att välja på!!

Tack tack alla!!
/AifoS
Maggan H
Jag har inte provat att rota en pion, men varför inte försöka om du har ämne att ta av?

Förvedad betyder att grenar/stammar har blivit hårda och de blir de efterhand som de blir äldre, därför ska man ta toppsticklingar som inte är så långa, de har inte hunnit bli så hårda. Ju hårdare ju svårare att få att rota sig. Viktigt vid alla rotningar är fuktigheten, så på med plastpåse, det kan räcka med en uttorkning så är det kört.
Pepparcookie
Hur har det gått med din trädgård? 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon