AifoS
Hej allihopa!

NY...men redan mitt andra inlägg ikväll tongue.gif Många frågor blir det när man får trädgård, och som i mitt fall en söndertrasad sådan sad.gif

Förra ägaren använde (nästan) hela gräsmattan som vändplan (åkte upp och gjorde en rondell runt flaggstången) och förödelsen syns som bäst nu! Det är visserligen första våren som vi ser nu, men jag tänkte höra om det finns några direkta råd för att hjälpa mattan på traven...då det har sjunkit ner (hjulspår) och ser allmänt gult och livlöst ut på dessa platser. Jag tänkte direkt på gräsfrö naturligtvis, men skulle vilja veta lite mer om det finns något jag bör göra innan jag slänger på dem som ökar växtkraften...tex!

Tacksam för svar
/AifoS
Huggorm
Ett problem är att jorden är hårt packad och svår för växternas rötter att tränga ner i. Det bästa hade varit att gå över allting med jordfräs innan gräsplanteringen. Annars kommer ändå gräsets rötter och markens levande organismer så småningom att att bearbeta jorden på egen hand, men det kommer ta tid och märkena i gräsmattan kommer synas länge
AifoS
Tack Huggorm!

Jo, jag börjar misstänka det....att det kommer ta tid om man inte hjälper den på traven. Känns inge kul att behöva gå över med jordfräs nu i sommar! Men hjälper det om det görs i höst till nästa sommar...eller försämrar man snarare, då snön kommer rakt på den uppfläkta marken confused.gif

Sen är det lite konstigt för på vissa delar där det körts som mest framför huset har det trängt upp fina ljusgröna grässtrån i massor, medan det i gräsmattedelen (det som utgör större delen av gården) inte kommer nåt alls fast jag krattat och luckrat lite med pinnkratta!!! Hmm...nåja, jag får kanske som du säger ge mig till tåls en sommar eller två!

Tack iaf, då ska jag se vad som kan göras i övrigt istället då det finns en del...

/AifoS
Källtorpet L&T
hmmm...
kan det räcka att lufta gräsmattan tro??

ska du fräsa så gör det nu, det är ingen idé att dra ut på eländet för fräser du i höst så blir det bara kladdigt och eländigt höst-vinter-vår.
fräs nu och kratta iordning, så gräsfrö och låt det växa.
ett enkelt sätt för att få till en slät och jämn gräsmatta är att sätta ett rep i en lastpall (EUR eller SJ) och dra den på tvären, då slätar men till det riktigt bra..
var försiktig med klippning av en nysådd gräsmatta.
klipp sällan och högt, det räcker att bara toppa gräset så man lurar igång det att växa.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon