emmsing75
Förra sommaren köpte jag en klängros, Coral New Dawn, som var på gränsen till vad som borde fungera i min zon (3-4). På plantskolan trodde de att den skulle klara sig om jag grävde ner den 10 cm djupare än vad den stod i krukan och om jag täckte med löv eller granris inför vintern. Jag gjorde precis som de sa men så vitt jag kan se har rosen dött. De grenar som sticker upp känns dock inte helt torra men inga nya skott har skjutits och det känns lite väl sent med tanke på att det redan är i slutet av maj och de andra rosorna redan har kommit igång men å andra sidan har jag hört att man ska vänta till midsommar för att vara på den säkra sidan så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Är den död vill jag byta ut den så snart som möjligt men lever den vill jag ju så klart ha kvar den...
Christina i Taxinge~
Det ständiga dilemmat på våren - "Är den död vill jag byta ut den så snart som möjligt men lever den vill jag ju så klart ha kvar den... " smile.gif

Jag hör till dem som rekommenderar att vänta en bra bit in i juni innan man gräver upp ev döda rosor.
Men gräva kan man ju göra för det......gräv/krafsa lite försiktigt runt rosstammen och en bit ner - kanske är det nåt på väg upp?!
Om inte, kan du kanske våga dig på att ta bort den. Synd på den vackra rosen!! sad.gif

Bassam
Tack för frågan
Jag tycker att det är bra om man har lite tålamod . H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon