Full version: Tujahäck
diva&hero
Puh.. sweatingbullets.gif
Äntligen har jag fått ner mina tujor..
Svettigt värre att gräva för hand! Med facit i hand skulle jag nog inte göra det igen. Nog..
Två häckar ska det bli iaf, en som insynsskydd vid poolen och den andra vid parkeringen.
Tujor kanske inte är så snygga tycker många, men jag håller inte med om det riktigt. För oss passar det perfekt. Det blev stor skillnad! Mer ombonat och insynsskydd på det, kan det bli bättre?
Planket bakom den ena häcken ska så klart bort, är rätt slitet. Vi har köpt nya skärmar 160*180 som ska sättas upp där bakom. Måste ha det för hundarna. Men det ska man så klart ha bygglov på(men inte tujorna som kommer att bli högre än skärmarna..?) så det ska jag fixa. Men man suckar när man ser papprena som ska fyllas i ,kan ju tro att man ska bygga ut.
blomkronan
Vilket jobb du har gjort tummenupp.gif
Tujor är fint om man sköter dom... jag gjorde inte det!! När jag satte mina för kanske 8 år sedan fick jag "rådet" att inte röra dom duh.gif varför tog jag inte reda på då! hur man skulle sköta dom.
Man ska vist klippa dom ofta så dom blir täta och fina smile.gif Jag tycker tujahäckar är fina, dom är ju vintergröna oxå smile.gif

Bygglov till planket confused.gif Jag har för mig att man får bygga 180 högt utan bygglov, man behöver bara ha grannarnas godkännande... (tror jag) du kan ju läsa om det på byggnadsnämdens hemsida.
diva&hero
Upp till 1,10 är bygglovsbefriat, har kollat med kommunen. Konstiga regler. Jag kan sätta ett staket som är 1,10 högt och sen förhöja det med spalje till 1,60 då behöver jag inget bygglov eftersom spaljen inte är 'fast' som jag har fattat det.
Häcken kommer att skymma spaljen, det är ju himla konstigt att den får stå där utan lov.. confused.gif
Allt ska dom tjäna pengar på..
joz
CITAT (blomkronan @ 22-05-2009, 21:36) *
Vilket jobb du har gjort tummenupp.gif
Tujor är fint om man sköter dom... jag gjorde inte det!! När jag satte mina för kanske 8 år sedan fick jag "rådet" att inte röra dom duh.gif varför tog jag inte reda på då! hur man skulle sköta dom.
Man ska vist klippa dom ofta så dom blir täta och fina smile.gif Jag tycker tujahäckar är fina, dom är ju vintergröna oxå smile.gif

Bygglov till planket confused.gif Jag har för mig att man får bygga 180 högt utan bygglov, man behöver bara ha grannarnas godkännande... (tror jag) du kan ju läsa om det på byggnadsnämdens hemsida.

klippa ofta ? ska man inte vänta till dom når den höjd man vill och sen klippa ? när, var, hur ska man klippa ?
blomkronan
Ja du ska inte klippa den på höjden... men du ska klippa på sidorna så den buskar till sig.
Nu vet jag inte när man ska börja med det... men det kan du kanske få svar från någon annan.

Sen hjälper det inte att klippa dom i toppen då man tycker dom ska stanna i växten blush.gif Dom fortsätter att växt confused.gif en del av mina fick dubbla toppar g.gif Men det gör ju inget... man kan ju klippa igen smile.gif
AddAnna
CITAT (blomkronan @ 23-05-2009, 23:23) *
Men det gör ju inget... man kan ju klippa igen smile.gif

Det är rätt inställning! Härligt! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon