|
Jag bläddrade i en "Båtnytt" innan jag masade mig upp ur sängen idag. På praktiskt taget alla bilder var det MÄN som med ratt eller rorkult styrde båtarna. Den manlige chefredaktören hade också som ledare skrivit en slags betraktelse över fördelarna med rorkult och hängpinne, framför ratt i segelbåtar. Han skrev om rorsmannen: "Med hängpinne kan han sitta långt fram hos sin käresta i skydd av ruffskottet eller ta emot mat från pentryt och fortfarande styra." Texten kunde i princip vara hämtad från en sekelgammal skrift. I "Gör Så Här" läste jag för ett tag sedan om en man som uppfunnit ett slags "sopnedkast" på köksbänken så att han fru inte skulle behöva gå undan från diskbänken om han behövde slänga något i sophinken. I informationen inför folkomröstningen fanns fingerade frågor, en löd typ "kan jag rösta för min man som är bortrest?" Många lömska formuleringar små gör att könsrollerna bestå... - eller?
anemona
11-10-2003, 13:59
Uff.....särskillt den där med hängpinnen var ju för vidrig!  Jag sitter och är rätt förvånad men glad att det finns människor som inte bara sväljer allt, förutom jag då. Det var inte skrivet med lätt ironi, ens? Tyvärr är det nog som du skriver. Alla dylika vinklingar som får könen att förhålla sig till VARANDRA är med till att manifestera denna ålderdomliga (och tyvärr seglivade) syn på vem vi är och fodrar "maktkampen" dem emellan. Man blir så trött och förbaskad. Men nog BLIR det väl bättre........med åren?
Hmm jag hoppas innerligt att det var ett gammalt nummer av båtnytt som du råkde få tag i men jag befarar det värsta.
Men som seglare o även redaktör för en segeltidning, kan jag bara säga att Båtnytt är en ganska intetsägande tidning.
Jag har en känsla av att ju mer tabu det blivit att uttrycka sej grovt och generaliserande om olika folkslag etc. så har det blivit alltmer populärt att generalisera om skillnaderna mellan könen. Aldrig har det väl varit vanligare med artiklar och diskussioner av typen"Kvinnor kan inte läsa kartor", "Mäns hjärnor är konstruerade så att dom bara kan göra en sak itaget" osv.... som om dom individuella variationerna inte fanns. Tyder på ett desperat behov att kunna placera saker och ting i bestämda fack, tycker jag. Trist och väldigt begränsande för båda könen.
Gunilla
CITAT (Ralf @ 11-10-2003, 15:14) Hmm jag hoppas innerligt att det var ett gammalt nummer av båtnytt som du råkde få tag i men jag befarar det värsta. "Båtnytt" nr 9, september 2003. "Gör Så Här" nr 13, september 2003.
CITAT (Posse @ 11-10-2003, 12:06) I "Gör Så Här" läste jag för ett tag sedan om en man som uppfunnit ett slags "sopnedkast" på köksbänken så att han fru inte skulle behöva gå undan från diskbänken om han behövde slänga något i sophinken. Alltså, hur länge stod frun vid köksbänken?? Var hon fastbunden?? Anledningen till att "gör så här" skriver sånt är att materialt till stora delar består av köpt material från europeiska länder där hemmafrun är betydligt vanligare än i Sverige. Tydligen inte ett dugg gamla tidningar alltså, trist. Men om det är nån tröst så anser jag och många andra män att det båda dessa tidningar inte är något att ha.
CITAT (Posse @ 11-10-2003, 16:48) CITAT (Ralf @ 11-10-2003, 15:14) Hmm jag hoppas innerligt att det var ett gammalt nummer av båtnytt som du råkde få tag i men jag befarar det värsta. "Båtnytt" nr 9, september 2003. "Gör Så Här" nr 13, september 2003. Jaa.. du... om man kunde få in kvinnor i dessa tidningars redaktioner... För visst finsn det kvinnor som t o m kan läsa sjökort, förutom kartor. Själv har jag t ex skepparexamen...
I min båtklubb finns det flera kvinnor/tjejer som har båt ensamma. De borde ju oxå vara en målgrupp för tidningarna.
Jag blir arg  varje gång jag öppnar en blaska, spelar ingen roll vilken, fördomarna är cementerade överallt....(OK, generalisering, det finns säkert de som försöker bättra sig). Senast igår var det en reklambild/text i Sköna Hem, det var Tylö Bastu som gjorde reklam...En bild på en vacker, blond, ung kvinna och texten: I namnet Tylö finns ett löfte om kommande njutningar". Det är ju så man kan spy!  Men det är ju såklart män, män eller kvinns som måste tänka/vara som män som jobbar med reklam. (Obs! Generalisering). Tyvärr börjar påverkningar redan i vaggan, reagerar man (se där, t.o.m. ordet man använder jag i betydelsen = människa) är jag bråkig, osexig eller dum i huvudet. Det här ämnet har fått mig att "gå igång" riktigt ordentligt några gånger...(många).Har både jobbat med reklam och varit redaktör för en kulturtidskrift, så jag vet hur svårt det är att bryta trenden.... Dessvärre tror jag att inte heller jag är förskonad från slentrianmässiga reaktioner/åsikter som i grunden är diskriminerande, men när man! blir medveten om hur det är ställt kan man! åtminstone FÖRSÖKA bättra sig... Puh! Skönt att få det sagt!
könsroller är värst i reklam,och det i reklam för barn _det_ blir jag vansinnig över man kan som vuxen välja bort de tidningar som inte uppfyller ens krav men som barn,så är man så utelämnad och liten alla generaliseringar drabbar de minsta mest,då barn inte har samma insikt som vi vuxna de har inte insett att det bara är reklam och att reklamens värld är totalt olik deras det vi som kämpar mot all typ av könsgeneralisering,könsroller och allt inom dom ramarna kan göra är att klaga maila tidningarna,prata om hur man upplever reklamen om tidningar som har könsrollsmanifesterande reklam får klagomål och tryck från konsumenten,så kan de utöva ett tryck mot reklammakarna visst finns risken att man blir sett som en gnällis,men det får man ta dessutom kan man ju vända sig till ett ombud nu vet jag inte om det är konsumentombudsmannen,diskimineringsombudsmannen eller något annat jag har för mig att tex klädföretaget Joseffsons blev fällda för att flickor och pojkar framställdes så generaliserande flickor med söta kläder,och passiva lekar pojkar med tuffa vapen på kläderna,och posé som förandledde till att "här ska det busas" isch,om jag ändå kom ihåg vad för ombudsman det var  /Nina-glömsk
Hannele
12-10-2003, 14:04
Varför får min man aldrig reklam för stickning- och handarbetstidningar?
Hej! Ja, Hannele, förmodligen därför att han har ett mansnamn...  Själv känner jag karlar som faktiskt både kan sticka, sy gardiner, laga god mat och handarbeta, men de tillhör en KLAR minoritet. Det har förmodligen mycket med uppfostran att göra, hur man förhåller sig till könsrollerna. Vi yngre (själv är jag 29 år) förväntar oss nog också mer av karlarna vad gäller hemmajobbet, än vad äldre generationer gör. Min sambo har dessutom sagt att han så gärna vill vara "hemmaman" när vi får barn, även om vi skulle få mindre pengar att röra oss med. Så vi funderar på att vara hemma "50-50" när barnen är små. Men alla ska självklart göra som de vill, det viktiga är ju att BÅDA TVÅ är nöjda. Men nu kom jag lite från tråden; jag tycker att det är alldeles för mycket om sex i massmedia överhuvudtaget och givetvis handlar det då nästan alltid om kvinnor. Ämnet som sådant blir ju väldigt uttjatat när det varje dag alltid handlar om detta (t.ex. Aftonbladet och Expressen). Sen alla reklamannonser - visst är de uråldriga ibland - och detta beror väl delvis på det någon skrev om att det är vanligare med hemmafruar i övriga Europa än i Norden. Men sen är det mycket annonser/reklam på TV också, som anspelar på njutning och lust vad gäller kvinnor medan det om männen nästan alltid handlar om handlingskraftiga/praktiska saker. Män tillåts också vara roliga eller klantiga i reklam, vilket är typiskt. En kvinna kan man tydligen aldrig skratta åt...... /Ann-Louise i Umeå
Bettson
12-10-2003, 18:02
Det kommer alltid att finnas en dubbelmoral i begreppet könsroller. Själv har jag jobbat många år i mansdominerade yrken. Varit första kvinnan på arbetsplatsen. Varit tvungen att dela omklädningsrumm med herrarna. Varit tvungen att jobba, bättre hårdare längre än männen för att bli respekterad.
Nog var det måga taskiga kommentarer och ordväxlingar som med dagens lagstiftning varit åtalbart. Det fanns bara en sak att göra, sätta sig i respekt. Är man ensam så gjorde man det definitivt inte med att gnälla. Att ge en dos av deras egen medecin på ett humoristiskt sätt var det bästa. (kan berätta många dråpliga historier om det både med ´pinuppor på väggarna och porrtidningar på toaletten osv.)
När jag fick egna barn bestämde jag mig för att förebilden var det viktiga, inte den påverkan omgivningan hade. Morsan målar, snickrar, lagar prylar, lagar bilen, bakar sockerkaka, lagar mat, städar, inhandlar byggnadsmaterial, köper bil, köper pannanläggning, fixar cykeln. Jag har aldrig bangat för något.
Jag lyckades så tillvida att när Sverige fick sin första kvinnliga försvarsminister kommer tonåriga sönerna och frågar varför det är sådant ståhej i tidningarna för att det är en kvinnlig försvarsminister.
Jippi tänkte jag, den här generationen kommer det.... jämlikhet mellan könen.
Misslyckats har jag gjort så tillvida att sönerna inte hittar några flickvänner de tycker passar. Mina söner har fått lära sig att alla hjälps åt i familjen och många tjejer i deras ålder har inte behövt hjäpa till hemma alls. Sådana tjejer spolas tämligen raskt eftersom grabbarna inte vill stå själva med hushållet. De klagar också på att tjejerna inte visar initiativförmåga till att självständigt fixa grejor. Får cykeln lagad av pappa osv.
Jag hoppa bara ett de letat på fel ställe efter flickvänner, annars har min uppfostran gjort dem till eviga ungkarlar.
Tilläggas bör at de är lika irriterade på sina killkompisar som lever som de bodde på hotell med room-service.
CITAT (Hannele @ 12-10-2003, 15:04) Varför får min man aldrig reklam för stickning- och handarbetstidningar?  Sagda herrns arbeten finns f.n. att beskåda i Röhsska Konstmuset här i Göteborg. Mest lapptäcken men även lite annat!!
Otroligt!! Sverige vinner silver i fotbolls VM men är ändå bara tvåa på Aftonbladets sportlöpsedel, därför att en Manlig motorstjänra har misslyckats och kraschat!
Man blir bara trött. Man har sina små barn och försöker ge dem livets alla sidor men får se hur de långsamt "fackas in" på olika sätt. Ett av våra favoritobjekt (NOT!!!) är när man köper Kids Meal på Burger King och de frågar "pojke eller flicka?" för att veta vad de ska lägga i för leksak. Då frågar vi naturligtvis vad det ÄR för leksaker; vår dotter tycker nästan alltid att pojkleksaken är roligare. (Det är f.ö. bara tidvis som BK har olika pojk/flicksaker.)
Det är så många såna där småsaker och nuförtiden, när de flesta formella ojämlikheterna mellan könen är undanröjda, så är det i mycket just småsakerna, attityderna som lever kvar i sånt man säger och gör, som gör att det inte inte blir jämlikt ändå. Men det finns åtminstone en jättefråga kvar och det är det här med föräldraledighetens ojämna könsfördelning. Den är så otroligt viktig, av flera skäl. Ett är att det handlar om vilka förebilder vi ger våra barn; ett annat är att mammornas större ansvarstagande för barnen är ett av de största skälen till att kvinnor fortfarande diskrimineras i arbetslivet, tror jag. Så grattis, ni som skulle dela 50/50 - själv har jag inte varit riktigt lika duktig.
CITAT (Nina A @ 12-10-2003, 13:27) det vi som kämpar mot all typ av könsgeneralisering,könsroller och allt inom dom ramarna kan göra är att klaga maila tidningarna,prata om hur man upplever reklamen om tidningar som har könsrollsmanifesterande reklam får klagomål och tryck från konsumenten,så kan de utöva ett tryck mot reklammakarna CITAT könsroller är värst i reklam,och det i reklam för barn Ta en titt på barnprogrammen i TV... Det är rent förbluffande vilket språkbruk de har i t.ex. tecknade barnprogram. Dessutom framställs flickor som hjälplösa små varelser som de mycket tuffa och starka pojkarna måste rädda och beskydda från allsköns faror. Mitt treåriga barnbarn väljer ibland ord som nästan får mej att baxna men efter att ha sett barnprogram på TV tillsammans med honom är jag inte längre så värst förvånad... Debatt har tidigare blossat upp om just könsrollstänkandet i barnprogram på TV. Men debatten har kommit av sig oväntat fort, kan det månne bero på kommersiella krafters ovilja till förändring...
CITAT (Betty @ 13-10-2003, 12:40) Mitt treåriga barnbarn väljer ibland ord som nästan får mej att baxna men efter att ha sett barnprogram på TV tillsammans med honom är jag inte längre så värst förvånad...  Kan du berätta mer om orden...?
Gossen Ruda
13-10-2003, 21:39
Kvinnlig järnvägsarbetare? natti natti.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2003, 22:39) Kvinnlig järnvägsarbetare? natti natti.  En bra könsrollsbild...
Hannele
27-10-2003, 08:15
Nu vill jag bli konstnär! Såg kaffe Fasetts utställning på Röhsska museum; hans underbara stickningar, virkningar, broderier, målningar, mosaik... Värt att kolla, om hans böcker finns på biblioteket. http://www.kaffefassett.com/
Så vackert!
Håller med er jag blir ofta väldigt arg på dessa fördomar det män gör är arbete o det kvinnor gör klassas som hobby
Idag fastnade min blick på Biltemas nu gällande katalog - på framsidan en närbild på en i ansiktet lite lagom nerskitad kvinna med svetsglasögonen i pannan och på baksidan en man som står och stryker kläder i vad som väl ska föreställa hemmets tvättstuga, tydligen även passande en liten gosse uppklättrad på tvättmaskinen.
Fast jag undrar om inte båtägare är ett extra traditionellt släkte? Baserar denna tro på en av sommarens intensiva men högst ovetenskapliga undersökninigar. Jobbet ligger precis brevid en sluss så jag har haft väldigt bra möjlighet att studera hur folk gör när de slussar. Jag kan lova att i 99,9% av alla fall är det han som kör och hon som springer omkring och sätter ut de där stötdämparna (fendrar?). Trots att jag såg 100-tals båtar slussa var det bara i något fall en kvinna som körde och i just den båten fanns inga män. I och för sig får jag väl erkänna att det oftast är min man som kör bilen hemma hos oss. Kanske borde ändra på det? /Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|