fluffis
22-05-2009, 22:59
Hej!
Någon som vet vad detta träd heter? Ap-röv och ap-träd kallas det i mannamun hos de som har en likadan i Skåne. Har även sett det utplanterat i Peking, Kina, längsmed de nyuppfräshade vägarna.
Någon som känner till det riktiga namnet, och vet mer om trädet? Det är inte en apgran, Araucaria Araucana, som man får upp när man googlar ordet "apträd", för det är ju ett barrträd.
Tacksam för hjälp! Någon som vet?
Tänkte nämligen försöka få det att trivas i Roslagen, zon 3, nära liten insjö med blandad löv- och barrvegetation, omdet är möjligt; och behöver veta mer...
[attachment=35170:1313_38TY.jpg]
Jag är långt ifrån nåt proffs, men för mig ser det ut som en Rönnsumak.
Hej.
Om du söker "Apträdet" på google, så får du upp flera länkar o bilder där
GunnellF
23-05-2009, 08:58
Tycker också att det ser ut som en Rönnsumak Rhus typhina.
Apträd:
http://images.google.se/images?q=aptr%C3%A...l=sv&tab=wi
Trädet på bilden är en rönnsumak, Rhus typhina. Det är mycket vanligt i trädgårdar här i Skåne. Tyvärr skjuter det mycket rotskott, annars är det ett vackert träd. Jag har aldrig hört talas om att det skulle kallas något med apa, det kanske är väldigt lokalt hos just den familjen du såg det hos?
Araucaria araucana kallas på svenska apträd eller brödgran. Jag har även hört "Apans skräck" pga de fruktansvärt vassa taggarna. Varför man kallar det apträd däremot begriper jag inte - kanske en förvanskning av "Apans skräck"?.
Namnet brödgran kommer iaf av att man i Chile, där trädet kommer ifrån, maler ner kottarna och bakar bröd på dem.
fluffis
23-05-2009, 21:49
Tusen Tack för hjälpen!
En rönnsumak är det, eventuellt en fliksumak! Och apröv kallas den hos familjen i Skåne som jag fått 3 långa skott av. Förmodligen någon av barnen som hittat på namnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.