Jag har köpt ett plommonträd (Victoria) och ett dvärgkörsbärsträd som nu ska i jorden tänkte jag. Vi har lerjord. De översta 20cm är matjord, eftersom det satts gräs.
Hur stort hål (djup och bredd) behöver vi gräva för jordförbättring, så mina träd mår bra?
Dessutom ska jag göra en rabatt med 6 st Queen Elisabeth-rosor... Hur stort ska det hålet göras? (Hur nära ska de planteras? Jag skickar med den extra frågan trots att den hör till en annan grupp på forumet...)
Nån som vet? Inte är det tvärkört att göra nåt alls i vår trädgård? Eller måste verkligen hela trädgården rivas upp först, som jag tycker mig läst mest om på det här forumet?
Åsa, mälardalen zon 2
23-05-2009, 09:30
Viktoria + körsbäret: Runt ca 0,8-1m brett och kanske 40-50cm djupt hål, kan nog vara lagom. Blanda upp den befintliga jorden med ex. planteringsjord (ta ej bort leran) och plantera träden så att de ser ut att sitta på kullar, det förbättrar dräneringen runt rothalsen + jorden i gropen kommer att sjunka ihop med tiden. Håll jorden öppen runt träden alt plantera något där som inte konkurrerar lika mycket som gräs ex. smultron funkar bra som marktäckare runt träd.
Rosorna bör du gräva en grop som är så djup att du kan få ner okuleringsstället 10-15cm under markytan utan att knöggla ihop rotsystemet i gropen så ibland kan man behöva gräva ganska djupa gropar till rosor, runt 50-60cm brett hål. Även till rosorna ska du blanda upp den befintliga jorden med ex. planteringsjord och möjligtvis lite kogödsel på påse o ch det gör inget här heller ifall det ser ut som de sitter på en kulle för jorden sjunker med tiden (rosor klarar dock att man slänger på mera jord ifall det skulle sjunka så de ser ut att sitta i en grop, det klarar inte träden).
Har ingen queen Elizabeth men på rosenpostens hemsida står det "Planter pr m2: 4" så det verkar som om man kan plantera den ganska tätt kanske runt 50cm avstånd ifall de ska stå på rad.
annika_h
25-05-2009, 18:56
Hej!
Har också ren lera på vår tomt och det är ju inte så kul att gräva då, rätt tungt!
Våra rosor har mått relativt bra men i år var det många som inte klarade vintern.
Åkte till Löta i helgen och fick tipset att gräva rejält (mycket) samt att lägga grus som dränering innan rosjorden och ko på påse.
Så mitt råd är att inte bara gräva en grop för varje planta, utan gräv så mycket du orkar, leran gör ju att vattnet blir kvar samt att växten inte får ngt syre!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.