Felicia M
Hej!

Mitt i min stora parkrododendron har det vuxit upp en hägg. Tänkte ta bort den i år men kom på andra tankar när den började blomma... ser ju jättefint ut med alla vita häggblommor som en sky ovanför under en tid då rododendronen ännu inte börjat blomma. Frågan är nu: funkar det att häggen står kvar eller kommer den att ta värdefull näring på sikt från rododendronen? Det är det inte värt... någon som vet?

Tack!
/Felicia
Red Top
Jag vill inte påstå att jag vet, men jag tror inte att din rhododendron kommer att gilla samexistensen när häggen växer upp och blir ett stort träd.
Felicia M
Jag tror du har rätt, Red Top. Det är tragiskt, men häggen måste väck. Dessutom känner jag mig betydligt mindre välvilligt inställd till trädet i fråga nu när blomningen är över.
Huggorm
Hägg har sin storhetstid i april-maj, resten av sommaren ser dom allt mera slitna och tråkiga ut tyvärr
noora
Du har fått njuta av blomningen en gång i alla fall smile.gif Med lite "tur" så skjuter häggen nya skott från roten och du får en ny hägg på samma plats om ett par år. Då får du se blomningen igen om du inte kapar den tidigare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon