Cyrillia
Hej!

Häromdagen upptäckte jag otäcka små djur på mina buxbomsklot. Då visst jag inte vad det var men efter lite idogt googlande förstod jag att det var buxbomsbladloppor. thumbdown.gif

På mina klot har jag plockat alla infekterade skott för hand och sen sprutat med pyrex. Efter det upptäckte jag att de små gynnarna också tagit sig till buxbomshäcken som är ungefär 20 m lång... Jag sprutade den också men plockade inte för hand. Igår såg jag att de små nymferna överlag tycks ha överlevt duschningen även om de var lite slöa...

Nästa steg blir att plocka även häcken för hand. Puh! Är det någon annan som har haft bekymmer med bladloppor och hur har ni i så fall blivit av med dem? Eller är det hopplöst?

Tacksam för all hjälp!

Cyrillia
Bassam
Tack för frågan

Bladloppor suger näring från växter,Så det är bra att bekämper dom på ( PROVADO ). för att Provado går inne med växter näring och Provado har näring som ger stärke till växter.

H: Bassam
Cyrillia
Jag ska prova med det! Det låter som om det skulle kunna fungera.

Tack!
Cyrillia
Har provat med insektsgiftet Calypso och tycker mig se en förbättring. Merparten av nymferna är döda. Jag återkommer med rapport om ev framgångar/misslyckanden framöver.
annade
Hur har det gått? Jag tror att jag har samma sak på mina buxbomsplantor. sad.gif Det är som små små vita korvar som ligger på bladen. Har sprayat med såpvatten, men hjälper det? Kanske behövs något giftigare....?

/Anna
KURT
Växter som står utomhus, är det sällan någon bra idé att bespruta. Man avlivar ju alla rovinsekter också, oftast är bättre att avvakta, så hinner oftast rovisekterna med.
Cyrillia
Jo, jag har lyckats få bort dem, tror jag. Bladen är fortfarande skålade och fula men insekterna är ett minne blott. biggrin.gif Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon