hagstrom_Ökx
23-05-2009, 10:15
Hej,
jag uppskatar alla fina tips jag kan få med detta..
Önskar att få bort nyponbuskar´na...
Jag har, där jag så småning om ska odla, ska harva upp ett land bredvid.. och det är ett helt helvelkors med nyponbuskar... Det ser inte kul ut och jag skulle vilja ta bort dem. Det är uppskattningsvis 2,5 *5-6 m men nyponbuskar, gamla..
Men jag skulle vilja få bort dem, och visst kan jag klippa ner dem, men då är ju fortfarande rötterna kvar, blir dom långa ? Går det att harva upp dem i samma veva som man gör landet bredvid, eller kommer det då att skjuta upp nya buskar ?
Visst kan nån buske sådär vara fint, det blir ju fina blommor på dem och så men inte SÅDÄR mycket !
TACKSAM för tips !
Ida (nybörjare med odling)
Det går nog inte att harva upp rötterna, med traktor och plog kanske.
När det är lagom torrt kan du vattna runtom, ha slangen kvar till hands, och sätta eld på eländet. Så slipper du taggarna.
Rötterna kan du lämna kvar. Det kommer visst skott ur dem. Det är bara att klippa ned dem. Efter ett tag kommer det inga fler skott och rötterna dör. Å så slipper du dra upp dem.
hagstrom_Ökx
24-05-2009, 07:28
Kanon!
TACK snälla för svar.
Det där med eldningen lät bra, problemet är bara att dom är ganska nära en husvägg... :S Men man skulle kunna göra det där längre bort, det är ju som sagt ett ganska stort område med dessa nuponbuskar
Huggorm
24-05-2009, 08:21
Man kan också kapa ner buskarna och sedan börja luckra upp jorden med plog, jordfräs eller handkraft. Man tar bort de rötter man får tag på. Sedan väntar man ett par månader och ser var det börjar komma upp nya nyponbuskar. Då vet man var man missat rötter och så får man göra en rensning till
Jan Lindgren
24-05-2009, 10:41
Hej!
Det bekväma alternativet är glyfosat.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
24-05-2009, 13:35
CITAT (Jan Lindgren @ 24-05-2009, 11:41)

Hej!
Det bekväma alternativet är glyfosat.
MVH
Jan Lindgren
Det är knappast det ansvarsfulla alternativet innan medlet är ordentligt långtidstestat av verkligt oberoende laboratorier
Aqvakul
24-05-2009, 14:48
CITAT (Huggorm @ 24-05-2009, 14:35)

Det är knappast det ansvarsfulla alternativet innan medlet är ordentligt långtidstestat av verkligt oberoende laboratorier
Instämmer till fullo!
Jan Lindgren
24-05-2009, 17:49
Hej!
Glyfosat får nog anses långtidstestat. Närmare 40år på större delen av europas, nord- och sydamerikas odlade arealer utan påvisbara negativa effekter. Hur länge ska ett preparat testas?
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
24-05-2009, 18:22
CITAT (Jan Lindgren @ 24-05-2009, 18:49)

Hej!
Glyfosat får nog anses långtidstestat. Närmare 40år på större delen av europas, nord- och sydamerikas odlade arealer utan påvisbara negativa effekter. Hur länge ska ett preparat testas?
MVH
Jan Lindgren
Tills dess skadliga effekter ställts utom all rimlig tvivel
Jan Lindgren
24-05-2009, 19:23
Hej!
Huggorm, då är glyfosat helt godkänt.
MVH
Jan Lindgren
hagstrom_Ökx
26-05-2009, 20:05
Hmm.. detta med glyfosfat.. hur påverkar det omgivningen, då jag skall sätta jordgubbar i närheten av där jag ska ta bort dessa buskar ??
Hur fungerar det ?
Jag var och läste lite om det men jag vet inte, det lilla jag hittat verkar det "snabbt" och bra på det viset men får ändå en varningssignal.. kanske beror på okunskap ?
Använt detta själv ?
Hmm... Eldningen var ju bra men som sagt det ligger så nära en husvägg...
Annars kanske jag får köra fram med en jordfräs som ni också tipsade om.. HM !
Hasse_h
26-05-2009, 22:04
Jag har haft samma problem med en större nyponhäck som skulle bort. Kan säga att jag påbörjade det projektet för 3 år sedan och det kommer fortfarande ett o annat rotskott men det är på upphällningen nu. Jag har inte behandlat den på kemisk väg, bara grävt med spade. Men att köra jordfräsen skulle jag aldrig vågat, det blir rotskott av de minsta rotdelarna.
Känsligt detta med glyfosfat. Vissa verkar tro att allting inom synhåll dör bara man tar fram flaskan. Jag behandlade en slänt med kirskål vid ett tillfälle med roundup och fick genast skulden för att grannens rabarber 20 meter in på hans tomt växte dåligt den säsongen.
Jan Lindgren
27-05-2009, 07:18
Hej!
Jag använder glyfosat om det behövs. Huvudsakligen till växter som är svåra att utrota. Det finns ingen som helst risk med att senare plantera ätliga växter på platsen. Så har man gjort i stor skala under många år. Enda problemet kan vara vindavdrift vid besprutning. Nära rabatter eller i rabatter penslar jag på glyfosat om så behövs.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.