sjöbäcken
23-05-2009, 10:51
Hej!
Någon som haft mörka skalbaggar med ett beige "skärp" i sitt kök? Vad är det för några och hur gör man för att bli av med dem...? Var bor dom? Hittar inget bo utan enstaka skalbaggar, senast idag i en kökslåda där jag förvarar förkläden och grytlappar... Tur det är bra tvätt-och-tork-väder idag... Alla tips mottages tacksamt, men gärna utan alltför mycket gift pga småbarn och husdjur, om det går att lösa på annat sätt....
Anticimex påstår att baggarna är färdigbildade pälsängrar, dom flyger in utifrån och tycker om tyger av rena material som bomull och ylle
Red Top
23-05-2009, 11:03
Det är fläskängrar. Sök igenom alla skåp du har i köket och skura ur dem. Släng alla skalbaggar, larver och tomma skal av larver. Om du forfarande efter det har problem får du ringa Anticimex och fråga vad du ska göra.
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4030Fläskängrar, Anticimex
Myosotis
23-05-2009, 11:04
Har du husdjur? Kolla eventuellt torrfoder.
sjöbäcken
23-05-2009, 11:24
Jag tror inte att det är fläskängrar, efter att ha läst anticimex hemsida. Möjligen pälsängrar, men våra har ett mycket tydligare beige skärp än vad deras bilder visar....
Hade även drag av mjöl-och-tobaksbaggen.... Ja, vad det är är fortfarande ett mysterium för mig. Börjar med att torka ur lådorna och leta vidare efter ev. fler exemplar.... Mottager gärna fler tips!
Och ja, jag har torrfoder till djuren, men det står i en fodertunna i ett skåp i andra änden av köket och därikring har jag inte kunnat se några. De är förrästen ganska stora!
villa-sandberg
23-05-2009, 13:35
täta plastförpackningar till torrvaror, typ mjöl, pasta osv... hade en del sånt i ett gammalt hus jag bodde i förr och tyckte det hjälpte när man plastade in käket.
Skruttis
24-05-2009, 07:14
Vi har haft kontakt med Anticimex ang sådana förut. Det är fläskängrar skulle jag tro.
De äter döda flugor bl a. Har man en vind på huset där det övervintrar flugor så är det rena paradiset för fläskängrar. Upptäckte i våras att påsen med benmjöl (förvaras i garaget) var rena kalasmaten för fläskängrarna.
Kontakta Anticimex så får du råd om vad du kan göra.
Lycka till!
Kan av erfarenhet berätta att de äter uppstoppade djur också, så har ni nån gammal uppstoppad hök eller nåt, så lägg den i frysen ett dygn. Det dödar fläskängrarna.
Kolla igenom alla påsar och burkar med mjöl, pasta, ris, knäckebröd osv så att ni inte har några "inneboende" i påsarna.
Vi har haft problem med nån sorts liten skalbagge. Jag kommer inte ihåg vad den hette, men vi hittade den på anticimex webbsida. Vi skurade ur alla hyllor, slängde halvfulla mjölpåsar och allt som var "infekterat, och ställde ut resten i på balkongen i -20 graders kyla i något dygn (vi hade turen att upptäcka skalbaggarna mitt i vintern). Sen dess har vi haft "återbesök" en gång, men ett mycket mindre angrepp den gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.