Full version: Rosor i kruka
zoegasbönan
Hej Rosvänner

Vi har nu 2 stora krukor vid entrén som jag gäna skulle vilja fylla med var sin ros. Vanligtvis vet jag vad jag vill men nu behöver jag hjälp! Vilken ros kan vara lämplig, och viken färg?
Läget är sol nästan hela dagen.
Krukorna är höga (ca 130cm) men inte så vida (ca 60cm i diameter). Tror inte rådjuren når upp...
(Kommer att stå delvis under taket, dvs behöver mycket vatten från kanna)
Huset är i gammalt bränt handslaget tegel (som nästan slår i lilasvart) med hög gråstensgrund.

Snälla, tips?

Hälsningar Zoegasbönan

P.S Glömde skriva att vi bor i zon 1
Ezereht
Med mörk bakgrund skulle jag i alla fall tagit en ljus ros. Inte mörkröd tex. Kanske blekt rosa och så någon ljuslila sak som hänger ut lite? För att ta upp lite tegelfärgsskiftningen.

Gult kan också vara riktigt snyggt, lite kontrast. Finns ju många supersöta gula rosor för zon 1. Jag gillar gult och skulle gått med det, särskilt efter att ha sett alla gula tupanplanteringar med lila violer som jag tyckte var sååååå fina.

Förslag du kan kika på:
Yellow fairy
Friesia
Amber Cover (kanske mer aprikos än gul)
Sun cover
Golden eye cover
Comte de champagne (blekt gul).
Mejal
Jag skulle satsa på vitt eller rosa och gärna en marktäckande, som kan bre ut sig och hänga ner lite som en ampel. Kolla på rosor typ Cover-rosorna eller The Fairy, som alltid är ett säkert kort.

Jag skulle dessutom se det om en engångsros och inte bry mig om den frös ner över vintern, utan köpa en ny nästa år. (Du kan ju alltid sätta ner den i rabatten till hösten, men i krukan är risken stor att det inte blir så mycket året därpå.) Det är faktiskt inte dyrare med en ros än en ampel med en ettårig Surfina.

...men börjar man fundera, så finns det faktiskt hur mycket som helst att välja på, allt efter tycke och smak... confused.gif

zoegasbönan
Tack för tipsen!
Det blev 2st White Cover. Det blommar för fullt. Kanske lite liten men hoppas att de breder ut sig.
Visade sig att det var svårt att få tag på Austin rosor i Mellanskåne, iaf en lördag när vi var planteringssugna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon