Myosotis
23-05-2009, 11:27
En bekant vill ha sticklingar av min hoya, men den blommar ju hela tiden! Där sitter en blomma eller knopp på varenda gren. Trillar knoppen av om man tar en stickling? Det känns ju taskigt. När är det lämpligt att göra det? Hur lång bit brukar man ta? Fler tips?
AnneMysan
23-05-2009, 11:30
Jag har massor med Hoya Bella. Just nu växter dom rejält och det är knopp i varenda topp.
Det gör inget om du klipper ner en topp, kanske 1 dm, för även om inte knoppen slår ut
så växer den vidare och bildar nog nya knoppar.
Dessutom får du en grenigare Hoya själv, då nya skott växer ut där du klippt av.
Lycka till!
Myosotis
23-05-2009, 11:35
Oj! Här var det snabba ryck! Tack för svar. 10 cm var mer än jag hade föreställt mig, ska man då ta bort de nedersta bladen?
AnneMysan
23-05-2009, 11:41
Jaa, tabort de nedersta bladen innan du sätter sticklingen i vatten. De blir fort rötter på den
och kan även bli rötter längs med hela "stammen".
VAR du klipper av den, beror helt på hur lång grenen är.
Nästa gång kan du klippa ner den lite tidigare på våren, så kanske den rotar sig fortare
Myosotis
23-05-2009, 11:47
Okej, då gör jag så! Lika fantastisk som din är ju inte min än, men den blir ju tätare när jag klipper lite som du skrev. Jag tror att det kan vara samma sort, den är mycket lik din. Har hört att det finns sorter som kan droppa och lukta illa men det gör inte min.
AnneMysan
23-05-2009, 12:00
Den här doftar underbart

Men skräpar ner, när blommorna vissnar. Det får man ju ta.
Ju mer man klipper in grenar, desto tätare blir den. Och du får många fler av sticklingarna.
Myosotis
23-05-2009, 12:12
Hm, då är det nog inte samma i alla fall, för min doftar inte alls. Du råkar inte veta vad den heter?
[attachment=35184:Hoya.jpg]
Kan man klippa när som helst på året?
AnneMysan
23-05-2009, 22:33
Det finns tydligen många arter av Hoya, men jag har bara en.
Inte så tjocka blad och en ren ampelväxt. Synd, för man ser bara blommorna ovanifrån,
om den inte hänger högt förstås.
Det är ju på våren allting växer till sig, efter att ha legat i dvala under den mörka årstiden,
så bästa tiden är att klippa ner den, är från nu och ett par månader till.
Jag började för en månad sen och sticklingarna har redan börjat sätta knopp.
Och där jag klippt har nya grenar växt ut.
Pia mitt i Skåne
24-05-2009, 10:34
På vissa andra hoyor växer det ut s.k. pedunklar, en liten "gren" där blommorna kommer ifrån. Blommorna utgår alltid från dessa pedunklar och den växer sig längre och längre för varje omgång blommor som kommer fram. Klipper man av dessa så tar man bort blomningen tills blomman har gjort nya pedunklar. Alla skall alltså inte klippas ner helt.
AnneMysan
24-05-2009, 20:20
Pia. Jag klipper ner de långa grenarna tidigt på våren, och dom hinner både grena sig
och sätta knopp efter ca 2 månader.
En jag klippte ner, nästan helt, tidigt i mars, har fått nya grenar, nu ca 2 dm, och knopp i nästan alla topparna.
Kanske det beror på vilken Hoya det är.
Myosotis
24-05-2009, 21:57
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 24-05-2009, 11:34)

På vissa andra hoyor växer det ut s.k. pedunklar, en liten "gren" där blommorna kommer ifrån. Blommorna utgår alltid från dessa pedunklar och den växer sig längre och längre för varje omgång blommor som kommer fram. Klipper man av dessa så tar man bort blomningen tills blomman har gjort nya pedunklar. Alla skall alltså inte klippas ner helt.

För sent! Klippte igår. Men jag tror inte min är en sån, den har samma växtsätt som AnneMysans.
Pia mitt i Skåne
24-05-2009, 23:04
Ni har nog samma sorts hoya, Hoya bella. Det kan vara lite variation dem emellan eftersom det finns olika kloner av många Hoyor.
Bellan är en sådan som inte har kvar pedunklarna utan fäller allt och sätter nya knoppar längst ute i "grenen". Den är också ganska snabbväxande, men en del växer väldigt sakta och får man en pedunkel på en sådan Hoya så vill man nog inte klippa av den.
Det finns ju upp till och säkert över 300 olika arter och det är väldigt stor variation inom gruppen, helt klart har det att göra med vilken sort det är...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.