_Magnus_
Vår tomt är full av vinbärssniglar i alla möjliga storlekar. Gör dessa någon skada eller nytta???????
WillyW
Du kan sälja dem, är en delikatess anser många! Har en kompis som gör allt för att de inte ska lämna trädgården, han säger det är hans säkerhet när han går i pension.

Om de gör skada, ingen aning smile.gif
Red Top
Vinbergssnäckor ger sig inte på fullvuxna växter. Däremot glufsar de glatt i sig sallad och andra nysådda växter.

Jag brukar passa på och plocka så många jag hittar efter att det regnat och bära ut dem i skogen. De visar sig ju aldrig när det är varmt och torrt, utan framförallt när det är fuktigt.

De klättrar glatt upp på växter och träd av någon anledning. Men de har aldrig förstört något hos mig.

Om du gillar att äta sniglar kan du ju samla dem i en bur och mata dem med t ex vinbärsblad ngr veckor osv osv. Hur man föder upp dem kan du hitta om du googlar. smile.gif
andersen
Nej Red Top Vinbergssnäckor, skall ej matas dom skall svältas innan tillagning smile.gif
Nauti
Nej, de skall matas. De innehåller ett flertal onyttigheter som måste rensas ur systemet innan de äts. Jag har sett på ett program på TV att de matades med morot tills deras avföring fick en viss färg, då visste man att de var redo. Så de matade i alla fall sina sniglar innan de åt upp dem.

Jag tycker du skall bära ut sniglarna i skogen, det lät som den bästa idén, förutom att låta dem bo kvar smile.gif
WillyW
Ja jag tror också att det är mer en tillgång än problem att låta dem vara.
andersen
CITAT (Nauti @ 23-05-2009, 15:28) *
Nej, de skall matas. De innehåller ett flertal onyttigheter som måste rensas ur systemet innan de äts. Jag har sett på ett program på TV att de matades med morot tills deras avföring fick en viss färg, då visste man att de var redo. Så de matade i alla fall sina sniglar innan de åt upp dem.

Jag tycker du skall bära ut sniglarna i skogen, det lät som den bästa idén, förutom att låta dem bo kvar smile.gif

dom skall svältas... eller matasvinbärssnäckor
KURT
Vinbergssnäckorna är i alla fall, som påpekats, inga "sniglar", och det har inget med vinbär att göra.
Red Top
Hela dikussionen är ju OT, men jag fortsätter väl ändå. Jag kände en uppfödare en gång, och de matade med svarvinbärsblad innan de lät dem svälta. Det förhöjde tydligen smaken. flirting.gif

Viktigast av allt: De är inga skadegörare de fina snäckorna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon