Full version: Agnes?
Ezereht
Någon som har rugosan Agnes? Funderade på hur den kan tänkas vara "i verkligeheten". Fast rugosa är ju lite so so i min värld förståss.
svennis
Har den!
Taggmonster o lite problemros.
Christina i Taxinge~
Jag har den också.
Älskar de blekgula blommorna och den härliga lite citrusaktiga doften!
Men fy bubblan vilken kinkig ros! thumbdown.gif
Jag har t o m två stycken.
Eftersom den första inte ville bli nåt riktigt praktexemplar där den stod i utblandad lerjord i söderläge, köpte jag en till som står i sydostläge och med förbättrad sandjord runt fötterna.
Den nyaste är väl lite bättre än så länge, men den visar alla tecken att bli lika trist som sin äldre kompis, så båda blir nog uppgrävda med tiden..... sad.gif

I övrigt äääääälskar jag rugosor! Det är den allra bästa sortens rosor tycker jag! wub.gif

Stiffe
Vad är det som inte är bra med Agnes? Det där med citrusdoft lät ju otroooligt intressant och lockande. tummenupp.gif Annars brukar de flesta rugosor ha en lite varm och kryddig doft.

Appropå rugosor och citrusdoft så kan jag rekommendera Roserai d´la Hay. yes.gif En underbar gammaldags klassisk doft.
/S
Christina i Taxinge~
Min äldsta 'Agnes' växer glest spretigt och har ett blekt & trist bladverk. Blommar dåligt och får svartfläckssjuka vartenda år. Den nyare 'Agnes' verkar få liknande utseende....Nä, jag har tröttnat på 'Agnes'! mad.gif

'Roserai d´la Haÿ' är däremot en riktig favorit! Enorm blomning varje år och växer så det knakar! Sånt gillar jag smile.gif

Stiffe
Javisst är den härlig! Det är ju så man tänker sig sina rosor - frodiga och rikblommande, ja och självklart rikdoftande också. smile.gif

Jaha ja, så även Agnes får SF. Trodde kanske att rugosablodet gjorde henne motståndskraftig, men tydligen inte så. Då är det så, det är det gula färganlaget som tydligen också kodar för dåligt immunförsvar mot SF.

/S
Ezereht
Jag har fattat det så som att många gula rosor stammar från samma förfader (soleil d'or?) och att den är mkt känslig för svartfläck... eller något sådant.
Christina i Taxinge~
Ja, jag kommer inte ihåg just nu vilken gul ros det är som är roten till det onda - har för mig att det kan vara persiska gulrosen?

'Soleil d´Or' har jag haft.......när det bara var en liten 15-20cm-pinne kvar av den, gav jag den till Kajsa biggrin.gif
Hon var nog den enda jag kunde tänka mig som skulle kunna få liv i den, men det gick visst inte biggrin.gif

Konstigt nog så är en av de allra krångligaste gula rosorna den som går bäst hos mig - rosa hemispherica! Den är verkligen smörbollsgul i blomman och blommar rikligt dessutom. Men den måste stå torrt!!!
Så kan ni ge den ett torrt ställe så kan jag rekommendera den smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon