Hej! Jag vill först säga att jag endast är amatör på detta stora område!
Brudblomma brukar också kallas brudorkidé och på latin phalaenopsis. Den räknas som lättskött, vilket passar bra om man är nybörjare på orkidéer.
Brudorkidén står gärna i söderfönstret och i normal rumstemperatur. Den är känslig för övervattning, vilket innebär att man vid vattningen (ca var 10:e dag) bör doppa krukan i en hink eller skål med företrädesvis kokt vatten, då den avskyr kalk. Regn eller snövatten går också bra! Efter doppandet ser man till att vattnet verkligen rinner ut innan man ställer den i fönstret igen. På så vis undviker man att den ruttnar. I samband med doppandet måste man undvika att vatten kommer in i bladvecket, annars finns även då risk för ruttnande. Vill ha orkidégödsel under blomningen (fast jag vattnar då även med vanlig gödsel också fast mer utspädd).
När brudorkidén slutat blomma kan man prova att plantera den i en glaskruka som fylls upp med orkidekompost, lecakulor, stenar osv. Sen vattnar man så att de understa rötterna nås av vattnet, inte mer! Detta provade jag med mina två phallisar som nu mår mycket bättre. En av dem har nu även fått en blomstängel. En plastkruka går förstås också bra istället. Det viktiga är att rötterna får ljus. Dessutom ser man också om rötterna är vattenfyllda (då är de gröna, om inte är de vitaktiga).
/Ann-Louise i Umeå