Full version: rent hus
boxer2
Någon som vet om man kan ställa frågor till dom i rent hus?
Pia L
Jag vet inte om man kan ställa frågor direkt till dom, men här finns många tips och råd som varit med i programen

http://www.tv4.se/hem_och_fritid/rent_hus

Annars så brukar man få bra tips och råd om man frågar här inne också
Uggi
Fråga på du bara.
boxer2
Hur får man bort smink från badrumsvasken?

Har puder som är mineraler, det fastnar som bara den i vasken, hur får man bort det?
ninnisky
Mirakeltrasa och vatten funkar fint hos mig. Du behöver inte ens använda något rengöringmedel!
andersen
Bilvax fungerar.
Sussie F-Flower
Jag använder den vanliga tvålen som jag har på tvättstället...
boxer2
CITAT (ninnisky @ 25-05-2009, 15:26) *
Mirakeltrasa och vatten funkar fint hos mig. Du behöver inte ens använda något rengöringmedel!

Vad är det för en mirakeltrasa du menar?
Är ju bra att använda något utan kemikalier.
Motti
Enligt tanterna i "rent hus !så är det tandkräm som gäller i tvättstället !ganska förnuftigt,det polerar och tar bort skit precis som i munnen flirting.gif
boxer2
CITAT (Motti @ 25-05-2009, 21:25) *
Enligt tanterna i "rent hus !så är det tandkräm som gäller i tvättstället !ganska förnuftigt,det polerar och tar bort skit precis som i munnen flirting.gif

ja det kan vara logiskt.
boxer2
Tack för all hjälp. smile.gif
boxer2
Hur rengör jag tangentbordet?

Inte för att det ser smutsigt ut, men det ska ju rengöras ändå.

Har ett sånt med "platta" tangeter, inte de som "sticker upp".
noora
Kan du pilla loss tangenterna på tangentbordet utan att de går sönder? I så fall är det bra att nån gång då och då plocka loss dem och vända tangentbordet upp och ner och skaka. Det hamnar alltid damm och smulor i tangentbordet.

Själva tangenterna kan diskas med diskmedel (om du får loss dem).

Om du inte får loss tangenterna så kan du torka hela klabbet med en lätt fuktad trasa (inte blöt!!!), gärna med något rengöringsmedel som löser upp fett. Det finns även speciella rengöringsmedel för tangentbord.
Motti
Jag brukar koppla loss tangentbordet från datorn och ta en topps med rengöring på och gno med runt alla knappar, jag gör lika dant med tv doserna.
boxer2
CITAT (noora @ 01-06-2009, 20:30) *
Kan du pilla loss tangenterna på tangentbordet utan att de går sönder? I så fall är det bra att nån gång då och då plocka loss dem och vända tangentbordet upp och ner och skaka. Det hamnar alltid damm och smulor i tangentbordet.

Själva tangenterna kan diskas med diskmedel (om du får loss dem).

Om du inte får loss tangenterna så kan du torka hela klabbet med en lätt fuktad trasa (inte blöt!!!), gärna med något rengöringsmedel som löser upp fett. Det finns även speciella rengöringsmedel för tangentbord.

Vad kan jag använda som är fettlösande?
Nej jag kan inte ta loss tangenterna.
Vad är det för speciella medel till tangentbord?

CITAT (Motti @ 01-06-2009, 22:06) *
Jag brukar koppla loss tangentbordet från datorn och ta en topps med rengöring på och gno med runt alla knappar, jag gör lika dant med tv doserna.

Det va oxå ett bra tips, men jag kommer inte ner mellan tangenterna med en topps, dom är för "platta" för det.
noora
Kolla i en välsorterad datorbutik, de brukar ha rengöringsmedel för både skärmar och tangentbord. Webhallen har t.ex. dessa rengöringsservetter:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70085

Kolla bland rengöringsmedlen du har hemma och se om något av dem är fettlösande och passar för plast. Det kan även funka med helt vanlig flytande tvål eftersom smutsen på tangentborden för det mesta kommer från händerna. Man måste vara väldigt försiktig med mängden rengöringsmedel, så att det inte kommer in rengöringsmedel i tangentbordet.

Även om du inte kan plocka loss tangenterna kan det vara värt att vända tangentbordet upp och ner och skaka. Om du har en liten handhållen dammsugare (sådan som man har för att suga upp brödsmulor från bordet m.m.) kan du prova att dammsuga tangentbordet.
boxer2
CITAT (noora @ 02-06-2009, 12:28) *
Kolla i en välsorterad datorbutik, de brukar ha rengöringsmedel för både skärmar och tangentbord. Webhallen har t.ex. dessa rengöringsservetter:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70085

Kolla bland rengöringsmedlen du har hemma och se om något av dem är fettlösande och passar för plast. Det kan även funka med helt vanlig flytande tvål eftersom smutsen på tangentborden för det mesta kommer från händerna. Man måste vara väldigt försiktig med mängden rengöringsmedel, så att det inte kommer in rengöringsmedel i tangentbordet.

Även om du inte kan plocka loss tangenterna kan det vara värt att vända tangentbordet upp och ner och skaka. Om du har en liten handhållen dammsugare (sådan som man har för att suga upp brödsmulor från bordet m.m.) kan du prova att dammsuga tangentbordet.

Tack så mycket för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon