Full version: Rosor i KRIS
beatricevs
Hej,

Jag och min väninna bestämde oss för en och en halv månad sedan ( efter frosten) att plantera nya rosor på vår innergård.

Till att starta med gick det fint och de växte och mådde bra, men nu har lössen härjat och de ser nästan döda ut, några gröna blad syns, men de är verkligen i kris.

I rabatten, som står vid en vägg växte två klätter rosor, som har det strålande, de är ett år gamla och lever och frodas.

Vi har alltså kompletterat rabatten med fem nya slags rosor, som vi specifikt bad om på plantskolan skulle kunna tåla skugga...
Nu ser jag på nätet att de vi har köpt måste ha sol... kan man rädda rosorna trotts detta.

De har blivit planterade med 50% rosenjord och 50% av den befintliga jorden och små blå kulor som gödning. De sa på plant skolan att detta skulle räcka.

Rosorna heter:

Dronning Ingrid
Rosenresli
Alexander
Queen Elisabeth
Blue Moon.

Vi har även en
Sissi Climbing
Denna står dock för sig (och mår bra, jämte de andra) Står även i sol.

Kan jag rädda dessa stackars rosor? Jag har behov för alla tips som finns, så att jag kan göra en grundlig insats!

Ska jag gräva upp och plantera om?

Så vitt jag vet så har det inte stått några andra rosor i jorden än de två befintliga.

Rosorna står med ca 50 cm mellan rum.

Jag glädjer mig till att höra från er!

Mvh

Beatrice

Jag kan ta foton om det skulle behövas.
svennis
Rist bort lössen!
Du har ju gjort rätt, hälften gammal jord är bra.
Men de blå kulorna skrämmer mig, Blåkorn... -fear-.gif Kanske bar mig.
beatricevs
Jag har sprayat rosorna med såpvatten, detta kom rekommenderat av några vänner.

Ska jag använda flytande gödning istället?

Tack för svar smile.gif

Kajsa
Du behöver ingen mer näring till rosorna i år, dom är nyplanterade och det räcker gott och väl. Är det ca 5 timmar sol bara om dagen så låt dom vara kvar. Lite löss dör dom inte av spruta bort dom och så hämtar dom sig snart, det hör till varje år är det något med rosor.
beatricevs
Hej igen,

dessvärre får inte rosorna någon sol. Kan det verkligen vara hela problemet?

Ska jag flytta dem?

och om jag flyttar dem, kan jag plantera nya skugg glada rosor, på samma ställe?

Tack

B
Ezereht
Ingen sol alls? Skugga hela dagen? Det kommer inga rosor gilla. Jag har skuggtåliga rosor där det är få soltimmar med lite svagare sol (morronsol eller kvällssol) men dom får ju ändå någon timmes sol. Helt i skugga skulle jag inte vågat.

Var försiktig nu, gödlsa inte mer, du kan gödsla ihjäl dom också, det har jag gjort med nån blomma slap.gif (inte ros dock men ändå). Rosjord på påse är ganska mycket näring bara det.
Christina i Taxinge~
Om de inte får nån sol tycker jag du ska flytta dem till soligt läge om du har möjlighet. Rosor är solälskande!!!

Det finns rosor som är s k skuggtåliga men de blir aldrig de riktiga praktexemplaren de kunde ha blivit i soligare läge. "Skugglada" rosor finns inte!

Rosor som "saknar nåt" (om det är sol, gödsel eller vatten) drabbas lättare av sjukdomar och ohyra dessutom.
Löss räknas nästan inte......det får rosorna oavsett var/hur de är planterade! smile.gif

Bassam
Tack för frågan
Jag tycker att det är farliga för nya plantera växter om man gödsla dom så mycket, de behöver ej gödsling med plantering.
H:Bassam
beatricevs
Hej,

tack alla för svar, då flyttar jag rosornas, men, hur gör jag detta bästa och ska jag bara plantera de som jag gjorde första gången? dvs 50% rosen jord 50% befintlig jord och ingen gödning?

Tack

B
Ezereht
Tycker jag låter bra. Vattna väl.
beatricevs
ok, tack då gör jag det.
satsar på att rosorna har mer liv i sig än vad de ser ut till.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon