almösund
Jag har två vinrankor i växthuset (de har varit där i 3-4 år) och nu orkar jag inte med dem längre ... de är ÖVERALLT, snart har jag inte plats för mina krukor där jag vill odla mina tomater, gurkor och paprikor och det är bara maj...
Jag vill flytta de utomhus men min man säger att det inte går. Visst måste det gå! Någon som kan ge goda råd om jag kan flytta ut vinrankorna och i så fall var de skall stå och hur/när flytten görs bäst utan att de tar för mycket skada.
TACK
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle testa klippa dem hårt på senhösten och sedan gräva upp dem tidigt på våren innan de grönskat, nu när de har blad kan du inte flytta dem. Gör flera sommarpinceringar under sommaren så håller du dem nere i storlek så länge.

Var beredd på att gräva djupt till våren vinrankor har ett mycket djupgående rotsystem.

Om de funkar utanför växthuset beror på vilka sorter det är och vilken växtzon.
almösund
Tusen tack, Åsa.
Då får jag väl stå ut med dem i år i växthuset - kan du utveckla "sommarpinceringar"? Jag klippte rankorna stenhårt på senhösten men det är redan massa småklasar på dem nu och då "gör det ont" att klippa.
Hur göra för att hålla dem i schack?

Åsa, mälardalen zon 2
När vinrankan har börjat bilda frukt gör man flera sommarbeskärningar av det örtartade gröna växtdelarna för att hålla den nere i storlek + släppa in ljus till klasarna så de blir sötare bär.

Sommarpinceringens huvudregler brukar vara att de skott som inte har klasar kortar du in så enbart 4blad återstår. De skott som har klasar kortar du in så enbart 2blad finns kvar efter den sista klasen.

Jag brukar göra en 2-3 sommarpinceringar per sommar. Bladen kan du göra vinbladsdolmar av.
4:an
Jag gjorde under sommar/höst och vinter det Åsa beskriver och tidigt i våras grävde jag upp vinrankan...förbered dig på att det inte är ett lätt jobb..rötterna går djupt och är långa och grova men det går. Vinrankan har överlevt och bor numera utomhus och har satt fler vindruvsklaseämnen än någonsin....! Så lycka till!!! tummenupp.gif
almösund
Tusen tack för råd och svar.
Skall se till att övertala min man att göra grovjobbet med utgrävningen till våren angel_not.gif
Peztis
Lånar tråden lite...

Jag ska flytta min vinranka från det gamla växthuset till det nya (när det nu kommer på plats vet man ju aldrig) men man bör då alltså inte göra det nu under våren-sommaren utan vänta till hösten efter skörd?

Hade jag varit smart hade jag försökt gräva upp den i våras och satt den i en hink/kruka och planterat när växthuset var på plats...

Så de har alltså stort rotsystem? Djupt? Vad händer om man inte får med hela utan klipper av en del?
Antar att tillväxten blir hämmad kommande år men att det sedan sätter fart?

Vinrankan har stått på plats i 10 år nu i år och är en Frankenthaler, ska växa i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon