Hej!
Vi skulle vilha ha insynsskyd mot gatan. Vi har en ek där och undrar om man kan samplanetera t.ex. jättethujor som Thuja Plicata och Thuja 'Dura' där med eken.
Huggorm
23-05-2009, 17:31
Ekar har djupa rötter och thujor grunda så dom borde kunna komma överrens
Hej!
Och jorden? Klarar thujor av jorden som eken växer i.
Den är lätt, lite fuktig. Jag har dock gjort stora gropor som jag kan förbättra jorden där.
Vad säger ni om fågelbär, Prunus avium även där fem meter ifrån ekens stam?
Eken är hög.
Huggorm
23-05-2009, 21:25
Thujor vill ha näringsrik och lite fuktig jord, söker man på forumet så finns det rätt mycket skrivet om just det de senaste månaderna. Om jorden är fuktig så är det nog ett utmärkt ställe för en thuja om du gödslar den lite ibland.
Fågelbäret kommer att trivas fem meter från eken, det är två träd som man ofta ser i närheten av varandra i naturen. Men fågelbärsträd blir gärna stora och breda, mycket större än thujor. Det kanske funkar bra ändå, bara man känner till saken
Ja, fågelbär fungerar där.. Tack för dina svar-
Tycker du att enar passar bättre i en sådan miljö?
Huggorm
23-05-2009, 21:48
Enar klarar sig på alla typer av jord så länge det inte är väldigt blött. Det viktigaste är att dom inte står i djup skugga. Dom skulle också att klara sig fint under eken, men dom växer ganska sakta
Hej igen!
Vad tycker ni om en Ácer platanoídes ‘Faassen’s Black’ fem meter från eken vad det gäller jordförhållandena?
På den andra sida blir det nog fågelbär.
AddAnna
24-05-2009, 10:49
Nu kan jag inte delge er vad jag VET utan bara vad jag har SETT, och det är att i var och varannan häck här i mitt radhusområde växer det ek. Snokar jag ordentligt så kan jag ge mig på att det finns ett litet 'skott' av ek hos varje granne. Inte visste jag att ek var så produktiv.
Förlåt, detta var inte riktigt relaterat till trådens fråga - bara en iakttagelse som jag vilje dela med mig av.
CITAT (AddAnna @ 24-05-2009, 11:49)

Nu kan jag inte delge er vad jag VET utan bara vad jag har SETT, och det är att i var och varannan häck här i mitt radhusområde växer det ek. Snokar jag ordentligt så kan jag ge mig på att det finns ett litet 'skott' av ek hos varje granne. Inte visste jag att ek var så produktiv.
Förlåt, detta var inte riktigt relaterat till trådens fråga - bara en iakttagelse som jag vilje dela med mig av.

Tack, tack för ditt inlägg! :-) /Silur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.