Full version: kiwiplantor
ibbjarneby
hur ska små kiwiplantor ha det för att må bra och blir det frukter på dem någon gång är från en frukt.mhv bittan
RibesRubusVitis
Här en länk om en som lyckats:

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...idia-deliciosa/

Det är egentligen förvånande, för vanliga kiwifrukter från butiken har han- och honblommor på olika individer, men tydligen fick man båda sorterna från samma frukt (?). Sedan måste man också ha sådan tur att båda individerna behagar blomma samtidigt.
Annars finns även minikiwi med tvåkönade plantor.
KURT
Man väntar sig normalt att fröna från en skildkönad växt skall ge 50% hanplantor och 50% honplantor. Ofta kan det vara svårt att skilja dem åt, förrän de blommar.
Alexander-VG-zon3
ställ gärna ut sådderna efter frostrisken, avhärda dom först (placera dom i skuggan första tiden och ta in dom vid frost). vart efter ca 2-4v kan du placera dom soligt och varmt läge, gärna vindskyddat. när dom fått ca 4bladpar kan du plantera om dom för sig i egna krukor. under sommaren håll dom lätt fuktiga. sedan innan frosten kommer så ta in dom och övervintra dom svalt inne.

nästa år - tar du ut plantorna direkt på våren när det i skuggan är ca +10c (dom ska helst vara bladlösa när du tar ut dom). placera dom soligt och varmt direkt, snart så kommer nya blad om dom lever. vart efter bladen utvecklas vill dom hållas fuktiga. ta in vid ev vårfrost då kiwi är väldigt känsliga för vårfrost. sedan efter frostrisken så har du dom ute åretrunt, plantera om dom i ny jord och ge dom större krukor när dom börjar att växa. 4v efter omplantering kan du ge dom näring, ge dom näring ca 1gång i veckan. i juli slutar du med näring helt och hållet.

framåt hösten slutar du vattna och du låter dom tappa bladen, ta in dom innan frosten kommer och placera dom i en temp på +1c +10c och mörkt. dom är lövfällande, när dom blivit äldre så tål dom frost i kruka. och kan om man bor i zon 1-2 plantera ut dom i ett varmt och skyddat läge ute. annars behåller du dom i krukor och skötger dom som ovan.
stennie

Mina Kiwis från köpefrukt, 4år är dom nu, då kanske man kan förvänta sig frukt snart!
niklas828
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-05-2009, 19:30) *
Här en länk om en som lyckats:

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...idia-deliciosa/

Det är egentligen förvånande, för vanliga kiwifrukter från butiken har han- och honblommor på olika individer, men tydligen fick man båda sorterna från samma frukt (?). Sedan måste man också ha sådan tur att båda individerna behagar blomma samtidigt.
Annars finns även minikiwi med tvåkönade plantor.

Wow!...Det där var något av det tuffaste jag sett coolgleam.gif men där gäller det ju att inte ha suriga grannar.
kollonikompis
Men om Kiwi växer så bra i Sverige, varför odlas det inte svensk Kiwi och säljs i affärerna!?

Sen undrar jag, varför lade hon fröna i kylskåpet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kollonikompis @ 03-07-2009, 00:57) *
Men om Kiwi växer så bra i Sverige, varför odlas det inte svensk Kiwi och säljs i affärerna!?

Sen undrar jag, varför lade hon fröna i kylskåpet?

för att den som säljs i i butikerna klarar sig bara i milda zon 0-1(2) områden och kommer nog inte ge säker skörd i Sverige varje år. kiwi är också väldigt känslig för sena frostnätter och det kan faktikst döda hela plantan om det vill sig illa. jag vet inte om det finns några kiwi odlingar här?

hon la fröna i kylskåpet ca3-4v föra att stimulera en vinter, en del kiwi frön måste ha en vinter innan dom gror. hade dom grott innan vintern i det vilda hade fröplantorna frusit ihjäl.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon