Fjällmor
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på detta underbara forum.

Jag bor i södra lapplandsfjällen och provodlade en del kålväxter förra året. Snön damp ner snabbt i höstas och jag hann inte få in allt. När så det sista av snön skottades undan nyligen hittade jag några fina kålplantor i landet innocent.gif
Dessa tar nu fart och verkar må prima!

Hur tar jag hand om dem?

Blir de goda så här året efter...?

help.gif

/Fjällmor
KURT
Vad är "kålplantor" för något? Det finns 1000-tals arter av kål!
EKLO
Till exempel grönkål går fint att övervintra, och 'även om man bara har lite grann kvar bryter det gärna fram ny och goda blad på våren. Hur det är med andra kålarter har jag ingen aning om - men det är väl bara att tillreda och äta? Smakar det bra så glufsar du glatt i dig, är det äckligt slänger du. Farligt kan det ju hur som helst inte vara.
katah
Hej underbara vännen ! smiley_small_hug.gif
Välkommen hit också!

Jag huserar annanstans med ett annat namn , men du känner nog igen mig ändå,
trädgårdstoke som jag är. crazy.gif

Dina mystiska småplantor kan jag ingenting om , livet där på fjällen är ju helt unikt !
Sussie F-Flower
Hejsan Fjällmor!

Jag kan inte heller något om kålsorter men vill ändå hälsa dig Välkommen hit! blomma.gif
Lillja
Välkommen hit.
Kan hända att det är grönkål.
Jag har många plantor som står och väntar att få komma ner i jorden.
Har käkat kål hela vintern och skyller på dem att jag har aldrig varit
förkyld. Synd att barnen inte tror mig. Häruppe i norr har vi inte så
mycket larver och annat otyg som förstör våra plantor.
Vet inte hur de smakar året efter, men jag brukar skörda allt och frysa ner.
Är så lätt ,du behöver bara skölja och stoppa i frysen. Men det finns säkert
annat man kan göra också, men jag tycker det är bäst.
KURT
Generellt är ju de flesta kålsorter tvååriga, dvs de samlar näring år ett och de går i blom år 2
Fjällmor
CITAT (KURT @ 23-05-2009, 19:37) *
Vad är "kålplantor" för något? Det finns 1000-tals arter av kål!

blush.gif

jo...

glömde!

Jag fick flera sorters kålväxter hit i form av plantor. Ingen aning om sortnamn etc. men (!) de som står kvar och frodas o solskenet idag är i alla fall i huvuform.

Kan det vara till hjälp?

KURT
De borde gå i blom denna säsong, om de samplat på sig tillräckligt med näring och förstått att det varit vinter!
Fjällmor
thanks.gif

Proväta en och hoppas på frö från de andra då...

Och tack för välkomnande!
Jag har smygläst här ett tag men nu var det dags för premiär!

/Fjällmor
Fjällmor
Hur gick det sen...?

De blommade så vackert att jag dånade (nästan) och nu har jag ett överflöd av frökapslar. Hur vet jag när det är dags att skörda fröerna..?

Om någon av er kloka erfarna vet är jag så tacksam!

Fjällhälsningar rose.gif
ängsvädd
CITAT (Fjällmor @ 23-05-2009, 19:18) *
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på detta underbara forum.

Jag bor i södra lapplandsfjällen och provodlade en del kålväxter förra året. Snön damp ner snabbt i höstas och jag hann inte få in allt. När så det sista av snön skottades undan nyligen hittade jag några fina kålplantor i landet innocent.gif
Dessa tar nu fart och verkar må prima!

Hur tar jag hand om dem?

Blir de goda så här året efter...?

help.gif

/Fjällmor

Välkommen hit biggrin.gif Vad kul med en medlem som bor i den biotopen smile.gif Kan tyvärr inte svaret på dina frågor.
KURT
Fröer och frökapslar brukar ändra färg när de blir mogna, dessutom kan man sätta någon form av påse (ej plast!) över fröna, så att de inte ramlar ner på marken. Sedan bör de eftertorkas inne, innan de läggs undan för förvaring.
katah
Mina grönkål blommade i år och bildade frökapslar liknande bönbaljor fast mycket mindre.
De var först gröna och senare blev de bruna.
Då tittade jag in och kollade om även fröer var bruna.
När de var bruna och lossnade lätt samlade jag dom i en kaffefilter frö eftertorkning ( bara fröer)

Sedan är det bara att så på våren !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon