Full version: Fästing
Christa
Vi tog nyss bort en fästing från mig och en väldigt liten del av mundelen blev kvar. Det syns bara som en svart prick och den är för liten för att få bort med pinsett.

Skall man ta en nål och försöka få bort den eller är det bättre att det får sitta kvar?

Om man tar en nål så kommer man kanske in i något lite blodkärl och kanske tränger bakterier lättare in då? Vi har baddat med alsolsprit.

Huggorm
Jag har grävt ut fästinghuvuden flera gånger med hjälp av nagelklippare. Lite hud förlorar man, men det känns som ett billigt pris när man vet att man har en död insekts kroppsdelar inne i sin egen kropp
Pia L
En del av mina reumatiska sjukdommar startade i samband med att huvudet blev kvar från en fästing, jag visste inte ens att jag hade haft en fästing.
ca. ½ år senare hade såret fortfarande inte läkt och det rann var från såret, dom opererade och hittade huvudet av fästingen där.
Red Top
Peta inte på det, varken med nål eller nagelsax. Det kommer ut av sig själv, när kroppen stöter bort det. Skulle det däremot bli inflammerat, bör du kontakta sjukvården.
Snöflinga

Enklast är väl att ringa sjukvårdsrådgivningen som har öppet dygnet runt. Tycker jag att du skall göra så slipper du vara orolig sleep.gif
mojan
Eller kolla på nätet: http://www.sjukvardsradgivningen.se/
Mycket bra sida om sjukdomar, symtom, behandlingar osv för allmänheten skriven av "vården."
Bee
Jag tog bort en fästing för ca två veckor sen. Den var väldigt liten och jag är inte säker på att allt kom med pincetten. I lördags upptäckte jag ett jättestort rött och svullet märke kring bettet. Det blev att åka till en lördagsöppen mottagning. Nu äter jag 3 gram (3x1g) penicillin om dagen i tio dagar. Dom tog inte ens prov. Bättre förekomma än förekommas, typ.
Så håll bettet under noggrann uppsyn!
Gossen Ruda
Plockade bort årets första fästing i fredags. Den hade kravlat sig ända upp till mellan armhålan och midjan. Igår upptäckte jag att området runt bettet börjat rodna så jag Googlade lite på Borrelia. Idag har dock rodnaden gått ner så det är nog lugnt. Beträffande Borrelia så går det att göra ett antikroppstest men det dröjer normalt minst ett par veckor innan kroppen utvecklat antikroppar. Då kan man redan ha fått problem av infektionen så vid misstanke ger man antibiotika direkt. Testet kan man möjligen göra om misstanke finns att man blivit infekterad pga symtomen men förmodligen väntar man nog inte ens då utan behandlar innan man fått resultatet.
noora
Jag brukar peta bort eventuella rester med en nål. Så djupt sitter dom inte. Vi har även investerat i flera modeller av fästingplockare, de flesta är faktiskt väldigt bra och får bort hela fästingen.

Jag får ofta (men inte alltid) en lätt rodnad och klåda kring fästingbetten. Första gången jag fick sådan rodnad gick jag till doktorn och han sa att jag kom för tidigt, det gick inte att se om det är borrelia eller inte. Han skrev ut penicilin som jag skulle ta om det inte gick över på några dagar till, men redan dagen efter började rodnaden försvinna av sig själv (utan penicilinet).

Pia L: gjorde dom något borreliatest när dom tog bort fästinghuvudet? Jag har läst om fall av borrelia som gav helt andra symptom än den vanliga rodnaden, som "kronisk" huvudvärk och illamående.
Huggorm
Jag fick borrelia för två somrar sedan. Eftersom jag hört att man måste ta blodprov för att fastställa att det verkligen var borrelia så drog jag mig för att gå till doktorn, spruträdd som man är. Väntade ett par månader i stället, till rodnaden och svullnaden var så enorm att inte ens en blind läkare skulle tvivla. Jag fick kåvepenin utan att behöva ta några hemska blodprov 000.gif Förra året fick jag borrelia igen, och tänkte använda samma metod. Men efter en månad försvann symptomen så jag lät det vara. Antingen var det inte borrelia eller så fixade min kropp problemet själv. Eller så simmar det runt bakterier i mitt blod fortfarande och bygger upp kraft för att slå ut mig totalt...
Gossen Ruda
I dom flesta fall klarar kroppen av infektionen själv, risken är att den inte gör det och då kan man få stora problem även om det är ovanligt. I ditt fall har du redan haft en infektion som dock till slut botades med antibiotika. Troligen har kroppen ändå hunnit lära sig hur borrelia ser ut och verkar och kan snabbt bilda antikroppar och slå ut infektionen.
Huggorm
Perfekt, då behöver man inte bekymra sig om borrelia mer. Egentligen skulle man börja samla på antikroppar till olika sjukdomar så man har en ordentlig uppsättning när de riktiga pandemierna bryter ut, alltid är det något som funkar laugh.gif
Pia L
noora : Det här var långt innan borrelia var på tapeten, inget prov togs då, men 10 år senare så misstänker reumatologerna att det var en utlösande faktor.
idag går jag runt med tre olika sorters reumatiska sjukdommar, där man dels mår bättre av att röra sig och en annan som man blir sämre av om man rör sig, kolliderande reumatiska sjukdommar säger dom.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 25-05-2009, 18:59) *
Perfekt, då behöver man inte bekymra sig om borrelia mer. Egentligen skulle man börja samla på antikroppar till olika sjukdomar så man har en ordentlig uppsättning när de riktiga pandemierna bryter ut, alltid är det något som funkar laugh.gif

Fast om du får konstiga symptom om några år eller så ska du kanske berätta för läkaren att du har haft en fästing. Borrelia är inte att leka med!
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 25-05-2009, 21:55) *
Fast om du får konstiga symptom om några år eller så ska du kanske berätta för läkaren att du har haft en fästing. Borrelia är inte att leka med!

Jo det är väll bäst att ha i minnet, men borde inte läkare ta upp frågan om borrelia ganska snabbt om man har konstiga symptom? Det finns ju så löjligt mycket fästingar nu för tiden, jag har ryckt lös tre bara idag. Vem vet hur mycket skumma bakterier och virus dom pumpar in i mig varje dag sick.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 25-05-2009, 22:05) *
... borde inte läkare ta upp frågan om borrelia ganska snabbt om man har konstiga symptom? ...

NEJ! Tyvärr. Min pappa fick borrelia för några år sedan. Han visste inte ens om att han hade haft en fästing. Diagnosen kom 3 år senare efter några operationer då "oförklarliga", vätskefyllda bulor på armarna togs bort gång på gång. Det var de enda symptomen, ingen av läkarna kom på tanken att det kunde vara borrelia.
Motti
Jag tog en fästing på mitt ena bröst i går morse fear.gif ! så går det när man sover med katten i sängen flirting.gif jag har haft fästingar någon gång förut men det har aldrig eskalerat till något och de har aldrig hunit växa jag tog dom i det lilla stadiet ,men som sakt bra att ha i minet i fall något skulle dyka upp framöver i tiden.En vännina till mig hennes son blev väldigt sjuk och fick gå på penecillin länge ,han fick ledvärk osv.Jag hade nog försökt att pilla ut den där biten som sitter kvar rent instenktivt.Men annars ska man inte smörja med något eller ta på något för då ser man inte om det blir en reaktion på huden,fick vata det av en sjuksköterska.
Snöflinga

Hur har det gått Christa confused.gif
Christa
CITAT (Snöflinga @ 25-05-2009, 22:51) *
Hur har det gått Christa confused.gif

Det har i princip inte hänt något alls. Jag kollade noga på olika webbplatser om hur man skulle göra och där stod att mundelar som satt kvar inte var något att bekymra sig över. Kroppen skulle själv göra sig av med den genom att det skulle bli en liten infektion. Än har dock inget hänt. Det blev en sårskorpa stor som ett knappnålhuvud. Jag har pillat bort den två gånger för att kolla om det svarta är kvar och det är det.

Det stod att fästingen kan sitta något halvt dygn innan Boreliasmittan förs över. Ni som fått Borelia, har fästingen hunnit svälla innan ni tog bort den?
mamamaggan
Jag har haft borrelia 5 ggr hittills , sista gången just nu , och jag har aldrig sett fästingen. Det har i regel blivit en röd ring . Men jag märker det mest på att jag får ont i kroppen , huvet , halsen och får feber.

Det behöver inte alltid bli en röd ring , har haft borrelia som sett ut mer som eksem.

Tror att det är när/om du märker att du mår dåligt som du ska kontakta läkare så snart som möjligt. Borrelia är ju inte lika farligt som TBE men kan ge nog så jobbiga besvär.
Huggorm
CITAT (Christa @ 27-05-2009, 13:37) *
Det stod att fästingen kan sitta något halvt dygn innan Boreliasmittan förs över. Ni som fått Borelia, har fästingen hunnit svälla innan ni tog bort den?

Nope, jag är lite allergisk mot fästingar tror jag, för det tar uppskattningsvis mindre än en timme från att de bitit sig fast tills att det kliar så mycket att jag märker dom. Borrelia måste ha överförts omgående åtminstone i mina fall
Anki på Öland
Förr sa man att det var när fästingen "spottade" ut sig som smittan överfördes, men man har nu kommit fram till att det räcker att en infekterad fästing sätter sig fast i dig så kan man bli smittad.
Anki
Christa
Min ursprungsfråga gällde ju om risken för smitta är större om mundelarna sitter kvar eller om risken t o m ökar om man gör åverkan på huden och försöker ta bort det som blivit kvar.

Jag funderar fortfarande på om jag skall bort det svarta som finns kvar eller inte. Jag litar inte helt på det som myndigheterna skrivit att det inte gör något om det sitter kvar.

Huggorm
Känner du inte minsta obehag inför tanken på att det sitter förmultnande delar av en insektskropp i ett öppet sår som har kontakt med ditt blodomlopp? Jo, jag förstår att det är riskfritt, men jag hade ändå inte kunnat stå ut med tanken
mamamaggan
CITAT (Christa @ 27-05-2009, 18:59) *
Min ursprungsfråga gällde ju om risken för smitta är större om mundelarna sitter kvar eller om risken t o m ökar om man gör åverkan på huden och försöker ta bort det som blivit kvar.

Jag funderar fortfarande på om jag skall bort det svarta som finns kvar eller inte. Jag litar inte helt på det som myndigheterna skrivit att det inte gör något om det sitter kvar.

Min erfarenhet säger mig att det spelar ingen roll om de sitter kvar eller inte. Jag har ju inte haft några delar kvar men fått borrelia ändå. Tror inte man kan påverka genom att försöka ta ut det som är kvar så att det då skulle ge borrelia , tror att fästingen måste var levande för det ska ske.

Sedan är det ju inte så att alla fästingar alltid ger alla de biter borrelia. Om den skulle gett dig någon infektion så borde det nog ha visat sig vid det här laget , t ex genom att du fått ett rött märke runt bettet.

Om du inte har något speciellt obehag av den så skulle jag nog avvakta och se om den inte försvinner snart.
Anki på Öland
En liten bit död fästing som sitter kvar ger inte borrelia, den måste leva då. Brukar gå att skrapa bort som en sårskorpa efter några dagar.
ANki
Christa
CITAT (Huggorm @ 27-05-2009, 19:04) *
Känner du inte minsta obehag inför tanken på att det sitter förmultnande delar av en insektskropp i ett öppet sår som har kontakt med ditt blodomlopp? Jo, jag förstår att det är riskfritt, men jag hade ändå inte kunnat stå ut med tanken

Det är så pyttelite så för mig är det viktigaste att jag inte gör något som förvärrar risken för smitta. En sak undrar jag dock över. I instruktionen till vår fästingborttagare står det att man skall vrida ett varv efter att man fäst den lilla snaran rund fästingens huvud.

På de webbplatser jag har läst så står det att man skall dra rakt ut och inte vrida eftersom det senare kan innebära att mundelar blir kvar.

Om man drar rakt ut med den vi har kanske man klämmer bakkroppen? Annar förstår jag inte varför de har en instruktion tvärs emot de andra.

Någon som vet något?
Myosotis
CITAT (Christa @ 27-05-2009, 13:37) *

Det stämmer tyvärr inte. Jag hade t.o.m. hört ett dygn och gick omkring och trodde på det tills jag pratade med en fästingexpert som sa att de smittar omedelbart. Jag känner alltid när fästingar kryper på mig så de enda som hinner bita är de pyttesmå som man inte känner lika lätt. Men jag känner själva bettet och tar bort den direkt, dvs båda gångerna som jag haft borrelia hade den bara suttit en kort stund.
Jag tror inte heller att en död fästingdel kan öka risken för smitta, däremot kan det ju bli infekterat. Det har hänt min mamma ett par gånger att huvudet blev kvar dock utan att det blev komplikationer. Om inte Pia L hade skrivit så där hade jag sagt att det var alldeles ofarligt, kroppen stöter bort det. Uppenbarligen finns det en risk, men den måste vara mycket liten.
Myosotis
CITAT (Christa @ 28-05-2009, 09:18) *
En sak undrar jag dock över. I instruktionen till vår fästingborttagare står det att man skall vrida ett varv efter att man fäst den lilla snaran rund fästingens huvud.

På de webbplatser jag har läst så står det att man skall dra rakt ut och inte vrida eftersom det senare kan innebära att mundelar blir kvar.

Om man drar rakt ut med den vi har kanske man klämmer bakkroppen? Annar förstår jag inte varför de har en instruktion tvärs emot de andra.

Någon som vet något?

Man ska inte klämma bakkroppen sägs det. Jag använder en liten pincett eller fingrarna på de stora, och jag vrider alltid lite medan jag drar. Drar jag rakt ut på katter blir huvudet kvar, de verkar ha segare hud eller nåt, jag tycker det är lättare på hundar och hästar. När det står att man inte ska vrida tror jag att de menar att man inte ska vrida ett helt eller flera varv, då säger det sig självt att huvudet lossnar. Ibland hör man föråldrade tips om att man ska vrida så mycket för att tvinga dem att släppa. Ungefär som att man sa att man skulle lägga en droppe het olja på dem så skulle de släppa själva, denna rekommendation har man gått ifrån, så vitt jag förstår därför att om man dränker eller klämmer den så kan den "spotta ur sig" blodet igen vilket skulle öka risken för smitta.
Pia L
Myosotis : Jag var ute och cyklade alldeles när jag ramlade in i tråden, det ska inte stå borrelia alls i mitt inlägg utan TBE blush.gif
TBE smittas man av omgående vid bettet och borrelian vanligtvis inte förrän efter något dygn när man inte tagit bort fästingen.
Skillnaderna mellan dom olika sjukdommarna är ju också ganska stor, borrelian botas med antibiotika (för det mesta) medan TBE kan få livslånga skador utan något botemedel att sätta in, bara lindring av symptom (som smärtlindring) förlamningen i sig är bestående.

Jag ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg tidigare (minnet är ju inte heller som det ska)
Snigelhatare
Förr trodde man att man att man bara fick borrelia om fästingen satt i många timmar, numera vet man att det kan gå väldigt snabbt. Tyvärr så rotar kvällstidningarna i sina gamla artiklar och sprider gamla felaktiga uppgifter i sina årliga fästingvarningar.

Hälften av alla smittade får den typiska ringen runt bettet när de blir smittade. Av dem så blir 90% botade när de får antibiotika i två veckor.
Den andra hälften som inte får någon ring kommer troligen att ha borrelia mycket länge innan de förstår det. För dem tar det många år att bli botade och den vården måste de söka utomlands, den finns inte i Sverige.
mamamaggan
Jag som haft borrelia 5 ggr de senaste åren vill fösöka tona ner en del av det som skrivs om den farliga borrelian.

- Alla fästingar ger inte borrelia

- Man blir inte atuomatiskt jättesjuk även om man får borrelia

- Om man bär på borrelian ett tag innan man förstår att det är borrelia innebär inte heller att man jättesjuk under tiden , blir sjuk i åratal och att man INTE kan bli botad snabbt . Har själv burit på borrelia i flera månader utan att veta om det och blev botad ( i Sverige !!!!) inom 6-8 veckor .

Tycker inte om när det skräms i onödan , speciellt inte till någon som går omkring och oroar sig .

Så Christa , ta det lugnt , du kommer inte med automatik att bli jättesjuk . Antagligen händer det inte något alls , det borde som sagt ha visat sig vid det här laget på det ena eller andra sättet .

Snigelhatare
Var femte fästing bär på borrelia.

Om du har haft borrelia fem gånger, hur vet du att borrelian verkligen var borta varje gång?
Snigelhatare
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2009, 12:11) *
Tycker inte om när det skräms i onödan ,

Mamamaggan kolla länken, tycker du fortfarande att det är i onödan.

http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=1...es&antal=10

Sverige och svenska läkare är alldeles för okunniga på borrelia
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2009, 12:11) *
- Alla fästingar ger inte borrelia

- Man blir inte atuomatiskt jättesjuk även om man får borrelia

- Om man bär på borrelian ett tag innan man förstår att det är borrelia innebär inte heller att man jättesjuk under tiden , blir sjuk i åratal och att man INTE kan bli botad snabbt .

Precis! yes.gif
mamamaggan
CITAT (Snigelhatare @ 29-05-2009, 07:00) *
Mamamaggan kolla länken, tycker du fortfarande att det är i onödan.
http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=1...es&antal=10

Sverige och svenska läkare är alldeles för okunniga på borrelia

Tycker inte man ska skrämma någon som har haft en död del av en fästing i sin kropp ett tag nu utan tecken på infektion .

CITAT (Snigelhatare @ 28-05-2009, 23:40) *
Var femte fästing bär på borrelia.

Om du har haft borrelia fem gånger, hur vet du att borrelian verkligen var borta varje gång?

Hört talas om att man tar prover ?
Gossen Ruda
Det var ett inslag i Västnytt och Rapport i veckan angående fästingar och TBE, såg ni det? Forskarna är lite förundrade hur smittan sprids. Bara en fästing på 1000 i smittade områden bär på viruset och det är så lite så viruset borde försvinna av sig själv. Dessutom finns smittan bara i närheten av vatten. Nu letar man efter vad det som egentligen bär på viruset och sprider det. Nåt vattendjur?
Källtorpet L&T
hmm... intressant...
man ska inte använda kemiska bekämpningsmedel i trädgården men penicilinkurer kan man äta som smågodis.. ingen mer än mig som tycker att det är lite underligt..??

dessutom så dyker ordet TBE upp efter 22 inlägg, det är ju det som är farligt om man blir anfallen av fästingar..
det är TBE som ger hjärnhinneinflamation och det är jag mer orolig över än Borelia..
Huggorm
Jo, det var intressant det där. Det hade tagit nästan hundra år för viruset att sprida sig från östkusten till västkusten, och ingen har smittats längre än 100m från vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon