Pote2illa
23-05-2009, 20:23
[size="3"][/size] Finns det någon som har ett recept på rabarbersaft? Det låter som det skulle vara svalkande och gott en varm sommardag.
torplycka
23-05-2009, 21:32
Jag såg på Nyhetsmorgon TV4 i går, de gjorde en läcker rabarberdryck. De använde 10 stjälkar rabarber skurna i småbitar, 3-4 dl socker och 1½ liter vatten. Koka upp och låt stormkoka ca 5 minuter. Låt blandningen svalna och sila sedan. En läcker färg blev det verkligen och de som drack av drycken i TV såg verkligen ut att njuta av den. Ska själv prova receptet, kanske redan i moron om jag får tid!
torplycka
elleave
02-06-2009, 00:32
Fläderblomssaft med rabarber och lime
Ingredienser 2 liter:
ca 30 nyplockade fläderblomklasar
1 liter (ca 500 g) skivad rabarber
4 stora limefrukter i skivor
1 påse (30 g) citronsyra
2 liter (ca 1,7 kg) strösocker
2 liter kokande vatten
Så här gör du:
Skaka eller plocka bort insekter. Blommorna är renast när buskarna just börjar blomma. Skölj endast i nödfall. Klipp bort grova stjälkar.
Varva fläderblomklasarna med rabarber, limeskivor från renborstade frukter, citronsyra och socker i en plasthink, kruka eller stålkastrull. Använd inte aluminium eftersom syran fräter.
Häll kokande vatten över ingredienserna. Lägg över en kökshandduk och låt massan stå 2 dygn i rumstemperatur, 3 dygn i källartemperatur. Rör om ibland.
Sila saften och häll den på väl rengjorda flaskor. Korka dem löst eller bind om med plastfolie och förvara flaskorna i kylskåp. Saften har begränsad hållbarhet, den kan lätt börja jäsa. Bäst är att frysa den i plastförpackningar.
Blanda ut den koncentrerade saften med kallt kranvatten eller kolsyrat mineralvatten och servera med is.
Min svärmors superfina recept på rabarbersaft (kallrörd o enkel att göra) hittar du på
www.kurrimagen.wordpress.com
Helt suverän, vi brukar frysa in i petflaskor o ta fram under vintern. En o annan myntakvist i glaset passar också, då o då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.