Full version: Identifieringshjälp
sway307
Hejsan, jag undrar vad detta kan vara för planta.
När vi flyttade till vårt hus så bodde en pion i en del av en rabatt som var helt överväxt, när vi flyttade den såblev givetvis rotknölar kvar, och några blev över . Vi satte en rotrest i en annan rabatt. Det är nu i denna rabatt som denna planta har kikat upp. Dock tycker jag inte att det verkar vara en Pion, Bladen är "vaxiga" har en bild på både plantan och rotsystemet.

Den andra plantan som ni ser sitter i en kruka i denna kruka planterade jag Pionfrön i höstas, det är ju alldeles för tidigt för den att titta upp, eller?

Hoppas ni kan hjälpa MVH/Jens

Edit:ändrade bilderna
Edit2: Dem är ju inte på något sätt likt Pionerna vi har heller så..
EKLO
Nu kom bilderna fram, stryker min fråga.
Lars-Olof Arvids
Kanske småplantor av löjtnantshjärta?

Olle
Eva 33c
Plantan i den lilla krukan skulle visst kunna vara en pion. Om man sår ganska tidigt på hösten, och hösten är lite lång och varm, så kan pionfrö ( i allafall rosenpionfrö, det vet jag av egen erfarenhet) utveckla sin rot redan under denna första varma period. Pioner behöver inte kyla för att utveckla roten, men sen behöver de en vinter innan de fortsätter med att utveckla ett blad. Så det är inte omöjligt att fitt pionfrö grott.
sway307
ingen som vet något om den första?
CillaM
Det är troligen en pion också, ser ut som en av mina Paeonia officinalis. Min är lite lustig, år efter år kommer det endast en enda blomma, som blommar normalt i mitten/slutet av april. Var rädd om den. Paeonia officinalis
Ywonne
Jag tror också att det är en pion, rotknölen ser ut som en pions...

Så jag håller med föregående talare...var rädd om den yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon