Full version: Tuffa krukväxter?
RasmusT
Halloj!

Jag vill piffa upp min källarlägenhet med lite grönt (och gärna andra färger!) Har dålig koll på växter och krukväxter över huvud taget och funderar på vilka som kan överleva i det sparsamma ljuset? Till saken hör också att jag ofta jobbar på annan ort, dock sällan mer än en vecka så det kanske inte är ett problem?

Vill gärna ha både lite större växter att ställa på golvet såväl som lite mindre att ha i fönstergluggar och på bokhylla. Finns det kanske tom någon som kan överleva i badrummet? Hur hårdföra är de berömda garderobsblommorna egentligen? Finns det några andra blommor med liknande egenskaper som ser lite roligare ut?

Vilka växter kan tänkas trivas här hos mig? Var får man tag på dem för en billig penning i Stockholmsregionen?

tack på förhand!
/Rasmus
Nauti
Det finns listor över lättskötta växter på internet som du kan titta på och bestämma vad du vill ha.

Jag har någon växt som i princip inte går att ta död på. Jag har nog aldrig brytt mig särskilt mycket i den, men den växer på ändå tongue.gif Jag har glömt att vattna den på flera veckor, den har stått mörkt, den har blivit övervattnat och jag har klippt ner den hänsynslöst när den har blivit för lång, den har även stått i samma lilla kruka i flera år och den växer ändå på bra. Tyvärr vet jag inte vad den heter, men jag kan ta en bild på den så kan säkert någon här identifiera den. Har velat veta vad det är ett tag. Såhär ser den ut:

I duschen har jag sett folk ha några sorters succulenter, men det förutsätter ju ändå att du har åtminstone ett litet fönster där. Vilka arter det vet jag tyvärr inte här heller tongue.gif
GunnellF
Några växter som är väldigt tåliga är Sansiveria av olika slag - de tål nästan allt utom för mycket vatten! Ungkarlsblomma, Aspidistra är också tålig. Det finns även Dracaenor som borde funka hos dig. Murgröna kan funka. Det finns en Ficus som heter 'Ali' som är otroligt tålig. Även Philodendron kan funka, finns i flera varianter och kan bli rätt stora, för att inte tala om Monstera som också borde funka.

Sök på nätet så att du ser hur alla ser ut.

Succulenter kräver ljus, därför är det inte så lämpligt hos dig. Viktigt annars när man har dåligt med ljus åt sina växter är att inte vattna för mycket, så det där att du är borta periodvis ska inte ha nån betydelse.
Nauti
CITAT (GunnellF @ 24-05-2009, 11:18) *
Succulenter kräver ljus, därför är det inte så lämpligt hos dig. Viktigt annars när man har dåligt med ljus åt sina växter är att inte vattna för mycket, så det där att du är borta periodvis ska inte ha nån betydelse.
Jag såg något inredningsprogram där de rekommenderade några arter succulenter att ha i badrummet då de inte krävde så mycket ljus. Undrar vad det var för någonting de rekommenderade då :/
GunnellF
CITAT (Nauti @ 24-05-2009, 11:23) *
Jag såg något inredningsprogram där de rekommenderade några arter succulenter att ha i badrummet då de inte krävde så mycket ljus. Undrar vad det var för någonting de rekommenderade då :/

Jadu, det kan man fundera över... Det beror väl på HUR mörkt man har förstås. Jag kan inte komma på nån succulent som trivs i mörker i alla fall.
Nauti
Men de hade ju ett litet badrumsfönster som det kom in litet ljus genom. I helmörker går det nog inte att ha särskilt mycket tongue.gif
evaisa
Visst är sansevieria tuff men den vill väldigt gärna ha ljus. Får den för lite ljus blir den lång, mörk o ranglig.

Om du skaffar växtbelysning - lågenergilampa går bra, så får du fler växter att välja på!
GunnellF
CITAT (Nauti @ 24-05-2009, 12:19) *
Men de hade ju ett litet badrumsfönster som det kom in litet ljus genom. I helmörker går det nog inte att ha särskilt mycket tongue.gif

Om du ff pratar om succulenter så vill de gärna ha rätt mycket sol oftast, för att bli fina. Det finns ju en del andra växter som kanske passar bättre. Sen beror det ju på hur ljust/mörkt det är i den här källarlägenheten. Vad jag vill ha sagt är att succulenter inte är de mest lämpliga växter att ha i ett läge med dåligt ljus (dagsljus alltså).
mojan
CITAT (Nauti @ 24-05-2009, 10:57) *
Tyvärr vet jag inte vad den heter, men jag kan ta en bild på den så kan säkert någon här identifiera den. Har velat veta vad det är ett tag. Såhär ser den ut:

Det är en Karlebergare.
Nauti
CITAT (GunnellF @ 24-05-2009, 13:09) *
Om du ff pratar om succulenter så vill de gärna ha rätt mycket sol oftast, för att bli fina. Det finns ju en del andra växter som kanske passar bättre. Sen beror det ju på hur ljust/mörkt det är i den här källarlägenheten. Vad jag vill ha sagt är att succulenter inte är de mest lämpliga växter att ha i ett läge med dåligt ljus (dagsljus alltså).
Jag tror dig smile.gif Det var ju trots allt inget trädgårdsprogram och det är inte säkert att de hade så bra koll tongue.gif

CITAT
Det är en Karlebergare.
Tack tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon