kivik7
Jag har fyra prydnadskörsbär 'Kanzan' som står på rad i skånsk lerjord. De två första står lite högre och den marken är torr och hård året runt. Dessa träd är lite mindre. Träd nr 3 och 4 står lite lägre, på mark som vanligen är fuktig på våren och försommaren, men sedan torkar till. Vanligen sinar den intilliggande grävda brunnen på 2.5 meter i juli/augusti. Dessa två träd är stora och ståtliga, eller rättare sagt, de var det...

Under den regniga sommaren 2007 var den lägre marken översvämmad under en längre tid. Sedan dess är de två praktfulla Kanzan-träd, som står där, inte sig lika. De har färre blad och blommor och skadades uppenbarligen av vätan (grannen har samma problem). Ännu två år efter regnen har de inte hämtat sig. Det värst drabbade trädet har i år bara 5-10 blommor och mycket färre blad än de två högst belägna träden.

- Vad kan jag göra för att hjälpa de två vattenskadade träden?
HelenJ
Jag är rädd att de är döende pga syrebrist. Översvämning ger nämligen den effekten. Jag vet tyvärr inte vad du ska göra för att kunna rädda dem, jag tror det redan är för sent om de mår så dåligt fortfarande två år efter. Att de fortfarande får några blad och blommor är pga de sparade reserverna i rötterna, men det kan vara de sista självande andetagen.

Kanske har jag fel och någon annan här kan ge dig ett bättre svar - hoppas på det. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon