Full version: Stor Cypress
WillyW
Hej!

Min fru vill beskära vår Cypress, men jag protesterar och säger (trots vi gjort det ner till) att det inte blir bra. Kanske den t.o.m. kan dö! Där hon för 2 år sedan tog bort grenar ner till har inget nytt liv uppstått och jag är rädd det blir det samma på andra ställen.
HelenJ
Du har rätt, klipper man i gammal ved på en ädelcypress (där det inte finns grönt) bryter den inte nytt. Att kapa toppen är helt förkastligt. Jag vet inte om den dör, men den kommer att bli förskräckligt ful!

Är den för stor är det bättre att ta bort den helt än att stympa den. Men uppstamning är ju ett alternativ. Ofta har de vackra stammar som kommer helt till sin rätt när de inte döljs av grenar.
WillyW
Hej!

Tack för svaret men jag förstår inte vad uppstammning är?
HelenJ
Du kapar de nedersta grenarna vid stammen så du får ett träd med krona istället. Man kan göra det på vilken höjld man vill - börja gärna lågt och så kan du gå uppåt senare om du känner för det. Du får ett luftigare träd som inte känns så kompakt, och du får också in ljus i trädgården.

Vi har gjort det med ädelcypresserna som kantar barockträdgården på Norrviken och det blev jättebra. Se bifogad bild (tyvärr hade jag ingen närbild, men du kan iaf få en uppfattning om resultatet)
[attachment=35257:barocken.jpg]
HelenJ
Hittade en tydligare bild

[attachment=35258:016.JPG]
WillyW
Hej! HelenJ!

Första bilden gjorde mig förvirrad, men andra bilden är mer som min fru börjat göra tror jag. Så vi kan alltså beskära den uppåt men då bara förvänta att den växer där vi inte beskurit?
För övrigt är vi minst en gång om året och besöker Norrvikens Tädgårdar, ett fantastiskt ställe!
HelenJ
CITAT (WillyW @ 24-05-2009, 12:48) *
Hej! HelenJ!

Första bilden gjorde mig förvirrad, men andra bilden är mer som min fru börjat göra tror jag. Så vi kan alltså beskära den uppåt men då bara förvänta att den växer där vi inte beskurit?
För övrigt är vi minst en gång om året och besöker Norrvikens Tädgårdar, ett fantastiskt ställe!

Åk då gärna dit och titta! Jag är ledsen att jag inte hittade bättre bilder i arkivet. Jag fotar mycket där, men tydligen inte just på de uppstammade barrträden....
Har ni tagit bort grenar så kommer de inte igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon