Full version: Persicaria capitata
Azur
Jag har en massa överblivna skott av Persicaria capitata, Huvudpilört. Det är en tropisk pilört, växer oerhört fort, har bandade blad och söta rosa klöverlika blommor. I kruka funkar den som ampelväxt, i terrarium bildar den en tät matta (växer nästan FÖR bra då). Gillar ljus & fukt, är inte frosttålig.

Jag tycker det är lite synd att kasta sticklingar, så om nån är intresserad maila mig så postar jag stickling till dig. Jag kräver ingenting i utbyte, men skulle ni råka ha överskott på nåt roligt och inte alltför storvuxet så är jag intresserad.
kikki
Jeg synst den var veldig flott,prøver med en pb!!
Alexander-VG-zon3
den är ju väldigt tålig växt som både tål att växa i rent tropiskt klimat och i kyligt klimat och tål också en del torka, och den anses enligt uppgifter från usa tåla usda zon 8-7. kommer från Himalaya, Kina, Indien, Nepal. har läst att den frösår sig lätt och i klimat där den inte övervintrar som planta kan den övervintra igenom frön. heter också Slingerpilört, Ampelpilört. och vacker är den ju med.
Azur
Vad motsvarar USDA 7-8 ungefär i svenska förhållanden?

Även om den överlever utomhus som frö tror jag inte jag skulle rekommendera att plantera ut den, för den växer som sagt mycket fort och har nog förutsättningar att bli ett ogräs. Jag skulle säga den är ungefär som Tradescantia (vandrande jude) i växtkraft, tålighet, och önskemål.
Alexander-VG-zon3
visst är den som ett ogräs i tropiska länder. kollar man enbart på temperatur så klarar den ca från -6c till -17c, har sett olika uppgifter om den. om den gör det i Sverige vet jag inte säkert.

den används ju också som utplanterings växt i sverige. och den skulle nog utan problem kunna klara sig i zon 1-2, och även där snön skyddar den kan den nog klarar sig. jag vet ju inte säkert men jag själv har ju både agapanthus, mor och barn, hemtrevnad på friland så nog borde den också klara sig.

har sett på svenska sidor att den används som utplanteringsväxt bland perenner och sommarplantor och att den tål frost men inte helt vinterhärdig. blommar på sensommaren.

så nog trivs den att vara ute och i kallare zoner så överlever ju fröna vintern (läste på en sida en i usa i usda zon 3 som hade den som övervintrande igenom frön, och zon 3 blir väl ca -40c). och jag skulle absolut plantera ut den permanent om jag bodde i zon 1-2. annars så kan man ju sköta den som en sommarplanta ta ut efterfrostrisken och ta in innan frostrisken och övervintra den som krukväxt. eller ha den som krukväxt inne åretrunt funkar nog också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon