Full version: Integrifolia
octachoron
Jag har planterat en icke-klättrande klematis, clematis 'Pretty in Blue' (Zopre), i en rosrabatt.
Enligt clematis on the web ska den bli 1-1,5 meter hög, betyder det att dess rankor kommer att bli 1-1,5 m långa över rabatten?
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 24-05-2009, 13:14) *
Jag har planterat en icke-klättrande klematis, clematis 'Pretty in Blue' (Zopre), i en rosrabatt.
Enligt clematis on the web ska den bli 1-1,5 meter hög, betyder det att dess rankor kommer att bli 1-1,5 m långa över rabatten?

JA!

Finn
Eva 33c
Du får alltså ge dem lite stöd om den inte har någon lämplig buske i närheten.
octachoron
Det låter ganska lämpligt.
Ska drapera rankorna över rosorna och får då en blå färg i rabatten
octachoron
Det visade sig att stammarna var mera "styva" än jag hade räknat med så de är ganska svåra att få dit jag vill.
Undrar om jag inte måste vänta på att de ska växa upp nya stammar för att de ska kunna spridas över rabatten som jag vill.
Kanske är recta-egenskaperna (integrifolia 'Olgae' x recta) som har ärvts av plantan?
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 05-06-2009, 18:12) *
Det visade sig att stammarna var mera "styva" än jag hade räknat med så de är ganska svåra att få dit jag vill.
Undrar om jag inte måste vänta på att de ska växa upp nya stammar för att de ska kunna spridas över rabatten som jag vill.
Kanske är recta-egenskaperna (integrifolia 'Olgae' x recta) som har ärvts av plantan?

Hej!

Du har helt rätt. Recta har gett styvare stammar och lägre höjd.
Låt den växa så lägger dom sig ner när dom blitt tiilräckligt långa
Risk att dom bryts.

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon