Full version: Män och trädgård
WillyW
Hej!

Tror inte det bara är jag som sitter i denna situation. Jag klipper gräset, kanter och annat tungt.

MEN!

Min fru har 1000000 idéer angående trädgården, hon gör det mesta ja förvisso, men någonstans blir jag alltid inblandad antingen jag vill eller ej.

Säger inte att detta är negativt! Mycket positivt kommer av detta, men en intressant situation.

Fler med samma erfarenhet?

Både kvinnor och män är välkommna naturligtvis! smile.gif
Aqvakul
Inget jag känner igen direkt. Det är jag som står för såväl regi som utförande.
Eva-Helene
För mig var det tvärtom - på den tiden jag var gift alltså. Fast, jag hade idéer jag också!
WillyW
Herregud! Är det bara jag som går där med krökt rygg?
skogstroll
jag har tur och har en synnerligen händig karl som pysslar med saker utan att jag ber om det. Fast såklart önskar jag att jag kunde återgälda det på något vis. Skulle väl i nödfall klara något själv.

Sen är du säkert inte tvungen att göra det du gör? ni kanske kan pyssla tillsammans? gillar du inte trädgårdsjobb så fattar jag inte varför du ska klippa gräset eller det andra alls?? Själv har jag ingen gräsmatta och vill inte ha något heller, jag föredrar mossa giggle.gif du kanske gör det av kärlek? flirting.gif
WillyW
CITAT (skogstroll @ 24-05-2009, 14:05) *
jag har tur och har en synnerligen händig karl som pysslar med saker utan att jag ber om det. Fast såklart önskar jag att jag kunde återgälda det på något vis. Skulle väl i nödfall klara något själv.

Sen är du säkert inte tvungen att göra det du gör? ni kanske kan pyssla tillsammans? gillar du inte trädgårdsjobb så fattar jag inte varför du ska klippa gräset eller det andra alls?? Själv har jag ingen gräsmatta och vill inte ha något heller, jag föredrar mossa giggle.gif du kanske gör det av kärlek? flirting.gif

Naturligtvis gör jag det av kärlek! Är inte jätteglad av trädårdsarbete men gillar en snygg trädgård! Så klart jag hjälper till!

Det där med att klippa gräset... min fru klarar inte att köra gräsklipparen, men jag kanske är lurad. Barnen ska jag försöka lära upp så jag kan ligga på soffan smile.gif Klippa kanter med den bensindrivna röjen är ju kul! bravo.gif
noora
Du är inte ensam smile.gif Min man kör gräsklippare och trimmer och hjälper till med grävandet när jag blir trött eller när marken är så hård att jag inte får ner spaden. Jag har "alla" idéerna och jag har alldeles för många idéer för att de alla ska hinna genomföras. Ibland kommer maken med egna projekt, som t.ex. att sätta upp en väderstation. Den har han pysslat med flitigt och han lurade t.o.m. upp mig på taket för att hjälpa honom att sätta upp vindmätaren.

Ofta blir det jag som rensar ogräs och klipper perenner. Det är konstigt, för jag tycker inte alls om att rensa ogräs och klippa perenner. Jag skulle lika gärna kunna klippa gräset eftersom vi har motorgräsklippare. Häromveckan ledsnade jag faktiskt på uppdelningen när jag krälade runt och klippte bort fjolårskvistarna på perenner och maken stod och tvättade bilen. Jag gav honom sekatören, pekade på vad som skulle klippas och sen tvättade jag bilen i stället.

Uppdelningen kommer väl till stor del av att jag hade trädgårdsintresset från början. Min man har inte satt sig in i "finliret" på samma sätt som jag, så jag sätter honom på att göra dom "enkla" sakerna som gräsklippningen. Om jag litade på att han hade koll på "finliret" så skulle jag gärna överlåta det åt honom, men han verkar inte ha så mycket intresse för att sätta sig in i det.
WillyW
noora kanske du satte "huvudet på spiken". Tror du är nära i alla fall.
skogstroll
tycker det vore jättekul om min sambo delade mitt växtintresse, fast jag är en "skogsmulle" för honom whistling.gif om han tok-odlade pumpa skulle ingen va gladare än jag men han håller sig helst till mekaniska saker. och jag får nog va glad för det. Trädgård är ju trots allt mitt intresse och inte hans
Pia L
Jag har sån tur att min sambo är...."formbar" flirting.gif
När jag kom hit första gången så upplyste han mig om att på HANS tomt skulle inte några blommor in, han hade just röjt undan all skog från villatomten och njöööööt av gräsmattan (även om det mest är mossmatta)
Men så behövde jag en liten "hörna" att plantera mina växter från radhustomten, hörnan blev till slut en slänt med 6 rabattrader X 4 meter, giggle.gif jag hade ingen aaaning om att jag hade så mycket blommor.
Jag frågade honom varför han inte gjort en trappa i slänten eftersom vi halkar nerför den då vi ska till grannen....sagt och gjort, en trappa kom snart på plats.
Sen skulle vi till en arbetskamrat till honom och hämta stenplattor att lägga under barnens pool, dom hade så fina dammar whistling.gif och ännu en gång fick han gräva för han blev ju naturligtvis sugen själv, den lilla dammen slutade med att det blev ett vattenfall med rännor som rann ner i en fontändamm.

Sen hade han hört mig sucka om ett växthus, och han ordnade ett sånt till mig på ca. 10 kvm, han har grävt och gjutit så bara det brunnit klart så har jag även växthuset på plats.

Nu har jag även lyckats flirta till mig hörnan bakom garaget som ingen utnyttjar, där ska jag ha ett trädgårdsland, och hjälp kommer jag nog att behöva.

förutom alla mina smått galna ideér så är det han som klipper gräsmattan här också.
Men rabatterna gjorde jag helt själv!!!
mamamaggan
Brukar , tyvärr kanske , skoja om att jag bestämmer och min man får utföra. Han vill precis lika mycket som jag ha en trädgård som inte ser helt vanvårdad ut.

Nu har vi det lite speciellt, jag kan inte göra så mycket och det kan inte han heller nu för tiden. Vi försöker samsas om vad som är möjligt för oss att göra av de idéer vi ( mest jag ) har. Sedan fördelar vi utefter vad vi kan , och vad var en vill , göra .

P g a av våra handikapp kan vi inte slutföra en del påbörjade projekt och det lider vi nog lika mycket av fast kanske inte av samma projekt.

MariaS
giggle.gif Män, trädgårdar och arbetsfördelning/intresse.
När jag flyttade hit för 13år sedan, hade min gubbe vänligen redan en grävmaskin till hands, liksom kompaktlastare och lastbil. Så allt eftersom ideerna dök upp om trädgård, ökade plötsligt mitt krav, på att lära mig sköta maskinerna istället (Lastbilskörkort hade jag redan)

Den gamla hjulburna grävmaskinen byttes snart ut till en modernare bandburen minigrävare. Gubben åkte på kurs en vecka, men glömde ta med sig nycklarna till minigrävaren.... det blev en damm på 20m2!

Allt eftersom trädgården har utökat sitt sortiment och gräsmattan krymp, har min älskling skaffat fler trevliga hjälpmedel för trädgården: diseldriven bandburen minidumper, ergonomisk röjsåg med flera tillbehör, ergonomisk häcksax o.s.v. Men han har inte kört många av redskpen. Han vet knappt hur man startar dem.

Kvar på hans lott under åren, har gräsklippningen legat, då jag inte lyckats komma överens med den gamle åkbaras tekniklösningar. (I slutet var det specialkablar som skulle tjuvas för start, tjuvas för klippning. En annan för att få i backen...)

Snäll som jag är, jagade jag handjagaren en ggr/vecka under en säsong. Men visst, jag gnällde väl rätt bra. Det tar lite dryga två timmar att klippa 3000m2 med handjagare. Säsongen efter överlät jag jobbet åt gubben... Efter att han gjort sitt tvåtimmarspass, inhandlades det en självgående robot istället.

Så numera är jag helt själv i planering och rensning, medans gubben njuter och skaffar fler hjälpande redskap, markdukar, billiga täckmaterial o.s.v.
Ciczi
I min trädgård är det jag som gör det mesta. Jag planerar och utför och där håller jag med skogstroll. Trädgården är mitt intresse och inte hans. Men när jag behöver hjälp med stora tunga saker som trädbeskärning och sånt så hjälper han gärna till. Men trädgården är mitt andningshål och vill han dela den med mig så får han men han låter mig hållas och brukar mest bara undra vad det är för något fint som blommar där eller där...

Ciczi
lavendelgården
Ja - det är väl så det ska vara! Perfekt att maken klipper gräs och ställer upp på 1000000 ideér. Tycker jag i alla fall. Tror att hantycker att det är ganska mysigt.
Åsa
Motti
Här är det jag som står för 100.000 ider om hur allt ska va och gubben bara rycker på axlarna och tycker jag är jobbig naughty.gif han kör traktorgräsklipparen i vanliga fall men just nu har vi nysått gräs så ingen gräsklippning för än till midsommar här.Men jag vill ju göra så mycket nu när vi har en alldeles ny tomt,jag tror vi kvinnor är mer för det estetiska än vad män i allmänhet är,som" doktor Phil "säger vi kvinnor älskar att bygga bo och pynta,ibland tycker man att det inte går fort nog med pysslet och då kan vi nog bli lite "jobbiga "med vår ihärdighet giggle.gif Jag har nya ider var dag och gubben bara skakar på huvudet unsure.gif Han är inte alls med på noterna med allt jag vill ute confused.gif

Motti
Wilmer
Jag har aldrig lyckats få någon att göra mina ideer, så dem får jag genomföra själv. Även om jag har problem med knä o rygg emellanåt så har jag fått in knixen efter alla år för att klara det själv. Klart det skulle vara superskönt om en karl gjorde det åt mig på nolltid det som jag sliter med och får ont av.. Men jag saknar inte kon för båset har alltid varit tomt så att säga.
Hasse_h
Hos oss står jag för allt från idé till genomförande och skötsel i trädgården. Bara hustrun har vett nog att sitta i trädgårdsfåtöljen och njuta av solen med en bok... cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon