BalkongeniBua
Har haft knoppar i 3-4 veckor
noora
Härligt, grattis!
Mija
Underbar kaktus! smile.gif Var i rummet har du den placerad, i ett ljust soligt fönster? Har en kaktus av nån annan variant som jag tror är på G! Det är bara att vänta...
MariaS
De flesta kaktusar kan man få till att blomma, om man ger dem rätt förutsättningar.
BalkongeniBua
Denna står på en inglasad balkong i söderläge hela året.
Brukar dessutom glömma vattna den under vintern.
Blommar varje år, har tagit "skott" av den också som blommar.
Den nedersta är ett av "barnen".
MariaS
Det låter definitivt som rätt förutsättningar. Sval vintervila och inget vatten, är just en av de förutsättningar som en kaktus behöver, för att gå i blom.
niklaswik
Den där sorten (minns förstås inte vilken det är, men tror det är mammillaria zeilmanniana?) är grym att blomma! Jag har två plantor varav en nu blommar för andra gången och den andra blommade tidigare i våras. Frösådda för bara 3-4 år sen, tycker det var rätt snabbt jobbat av dom. smile.gif

Sen gör det ju inget att blommorna är så fina. smile.gif
Alba
CITAT (MariaS @ 24-05-2009, 17:17) *
De flesta kaktusar kan man få till att blomma, om man ger dem rätt förutsättningar.

Ahh....jag såg nu ett svar längre ner.

CITAT (MariaS @ 24-05-2009, 17:31) *
Det låter definitivt som rätt förutsättningar. Sval vintervila och inget vatten, är just en av de förutsättningar som en kaktus behöver, för att gå i blom.

Klarar de svalt och mörker på vintern eller måste de ha dagsljus ?
MariaS
Kaktusar vill ha mörk och sval vintervila. När man sen ställer fram dem i ljuset och börjar vattna dem, svarar de glatt med att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon