Full version: Hängande hoyor?
noora
Jag är ute efter hängande växter som inte behöver vattnas stup i kvarten, och tänkte att någon hoya eller två kanske skulle vara bra. De brukar ju vara lite fetare om bladen. Vilka hoyor blir fina i ampel? Och var får man tag på dem? Är det kanske t.o.m. nån som skulle kunna sälja en stickling till mig? smile.gif
Azur
Hoya bella är en trevlig ampelväxt, och lätt att få tag i.
Blomstertanten
CITAT (Azur @ 24-05-2009, 15:02) *
Hoya bella är en trevlig ampelväxt, och lätt att få tag i.

Hoya Bella är visserligen en trevlig ampelhoya , men den vill INTE torka ut !
Då är tex Nummularoides eller Shepperdii mycket bättre alternativ. Kontakta mej via pm så ska jag se om jag kanske kan klippa nåt på dom.
GunnellF
Hoya wayetii är fin, tålig och relativt lättblommad - kika på min sida här, jag har bilder på mina hoyor där.

Även H. shepherdii är fin fast jag upplever den som lite spretig och "skräpig" till utseendet.

H. incurvula har fina blad tycker jag, blommorna är bleka men söta och väldigt lättblommad tycker jag.

Torktåliga alla tre, inte alls så känslig som H. bella.
noora
CITAT (Blomstertanten @ 24-05-2009, 21:15) *
Hoya Bella är visserligen en trevlig ampelhoya , men den vill INTE torka ut !
Då är tex Nummularoides eller Shepperdii mycket bättre alternativ. Kontakta mej via pm så ska jag se om jag kanske kan klippa nåt på dom.

Vad snällt! Jag har skickat ett PM.

Jag tackar för förslagen och tar gärna emot fler. Torktåligt är ett önskemål, jag var kanske inte så tydlig med det... smile.gif Vi har plats för tre hoyor, så det kanske kan bli en liten samling. Om jag bara skulle råka få tag på fler går det säkert att ordna plats åt dem också wink.gif
Inka
Hoya Lacunosa är en torktålig favorit, blommar och doftar! Jag har massor om du vill ha...
Inka
noora
CITAT (Inka @ 25-05-2009, 11:33) *
Hoya Lacunosa är en torktålig favorit, blommar och doftar! Jag har massor om du vill ha...
Inka

Tack gärna, jag skickar ett PM!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon