Bettina
24-05-2009, 14:16
Hej igen!
Jag glömde att nämna att de guldfiskar som fått svarta fläckar också har fått svarta fenor.

Ganska snyggt faktiskt. Är det någon som vet om guldfiskarna ändrar utseende? Jag köpte guldfiskarna förra sommaren och de har fått gå kvar i dammen över vintern. Alla klarade sig bra. Är det någon som vet lite om guldfiskar?
Mja... Unga fiskar ser inte nödvändigtvis ut som de vuxna, så om det var småfisk så kan de helt enkelt börjat få vuxen färgteckning.
Å andra sidan finns det också nåt som heter svartfläckssjuka och som orsakas av höga ammoniakhalter:
http://www.happy-goldfish.com/black_spot.phpI så fall läker det med tiden bort, förutsatt att du håller god vattenkvalitet.
Gunilla T
24-05-2009, 17:00
Tror inte du behöver oroa dig - jag har haft fisk i många år och de har massor av olika färger. Alla guldfiskar blir inte röda heller , jag har även guldfiskar som är helt vita och som du nu fått, röda med svarta inslag.
Bettina
24-05-2009, 17:10
Hej! Tack för ditt svar. Om det skulle vara svartfäckssjukan, får de svarta fenor då? Jag har även hört något om att hannarna kan få svarta fläckar vid lektider. Är det någon som vet något om det?
CITAT (Bettina @ 24-05-2009, 18:10)

Hej! Tack för ditt svar. Om det skulle vara svartfäckssjukan, får de svarta fenor då? Jag har även hört något om att hannarna kan få svarta fläckar vid lektider. Är det någon som vet något om det?

Det stämmer. Sen återgår de till normal färg igen. Men guldfiskar kan ändra sina färger och fläckar genom hela livet. Vissa återgår till en grågrön färg, andra blir rödare och vissa blir blekare.
Bettina
24-05-2009, 20:48
CITAT (MariaS @ 24-05-2009, 18:20)

Det stämmer. Sen återgår de till normal färg igen. Men guldfiskar kan ändra sina färger och fläckar genom hela livet. Vissa återgår till en grågrön färg, andra blir rödare och vissa blir blekare.
Hej! Tack för svar. Hoppas allt är bra med firrarna. Jag hoppas nämligen att de ska få yngel.
CITAT (Bettina @ 24-05-2009, 21:48)

Hej! Tack för svar. Hoppas allt är bra med firrarna. Jag hoppas nämligen att de ska få yngel.

Så snart vattnet i dammen går över +18 grader, kan du börja titta i skyddade kanter efter små hårstrån som är ute och simmar, men räkna inte med att alla överlever!
MayaLisa
25-05-2009, 11:40
Jag har fyra guldfirrar, en orange och de andra i varierande koppar - brunt. Kan de få yngel även om jag bara haft dem nån månad och kan de få vilka färgvariatioenr som helst , eller är det bruna dominant?
Grundfärgen är grågrön. Vissa "yngel" färgar aldrig ut utan behåller den grågröna färgen livet ut. Annars är nog det röda och vita mest dominant, i alla fall om jag tittar på mina barn.
Visst kan de föröka sig redan i år. Har de bara det bra i dammen, lär de snart bli fler.
MayaLisa
27-05-2009, 12:59
låter ju hoppfullt, men kan de som inte förgar om sig få orange eller vit avkomma? Eller bör jag skaffa flera?
Du kommer få alla möjliga färger oavsett föräldrarnas färger. Guldfiskar fungerar så.
MayaLisa
27-05-2009, 21:12
Kanon! Då lever jag på hoppet

)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.