Hej,
jag behöver hjälp med val av växt vid en vägg som står i syd-sydväst. Jag ska plantera någon form av bärbuske/träd etc. Jag har kollat runt lite och funnit lite olika spännande alternativ. Vindruvan Zilga verkar ju vara bra om man vill täcka väggen med växten. Men sen så hittade jag Jätteblåbärssorten Reka som också verkar väldigt intressant. Vilken tror ni kan passa bäst? Enligt lokala ÅF så ska båda passa bra, men vad tror ni?
har ni några spännande historier som kan hjälpa mig? Eller all information om dessa växter tackar jag för då jag inte är speciellt haj på just detta område! Tänkte nämligen göra en liten rabatt där vid husväggen, men utseendet påverkas ju lite av valet av växt =). Sen tänkte jag sätta lite Jordgubbar eller smultron som lite marktäckare vid resten av rabatten så det blir riktigt mycket med bär om ett litet tag där =).
Vad tror ni om detta upplägg? Älskar ju bärväxter så något som man kan äta är viktigt men annars är alla olika förslag spännande. Miniträd såg jag också som man kanske kunde plantera där för dom tar ju inte så mycket plats heller =). Men dom kom ju från Rosenlust som inte har fått så bra kritik där jag hittat det iallafall!
//Oscar Hvarfvén
Beklagar långa inlägget men det behövdes för att få med alla information =)
"husväggen" är egentligen väggen mot en sån finare friggebod (Modell större)!.
Eva 33c
24-05-2009, 14:48
Varför välja bara den ena! Både Zilga och blåbär är surjordsväxter, Zilga spaljerar du på väggen så den tar ju ingen plats i rabatten, och så sätter du bläbärsbusken framför! Helt perfekt!
Jag har Zilga här i zon 5 mot en östervägg och den växer jättebra där. De blåbärsbuskar jag försökte med för länge sedna trivdes inte så bra här. OCh så har vi ju skogen full med blåbär så jag har inte gjort något nytt försök. Fast jag har två blåbärstry-buskar som ger stora bär...
Sant så sant! Kanske blir fint det! Ska skissa lite så kanske man kan komma fram med något bra upplägg på sakerna =)
RibesRubusVitis
24-05-2009, 15:19
I valet mellan vindruva och blåbär skulle åtminstone jag ta vindruvan, helt klart. Och jag har alltså även haft amerikanska jätteblåbär, men tyckte inte att de smakade någonting. Syd-sydväst är ett perfekt läge för druvor.
Väggen till en "större friggebod" borde också ge plats för exempelvis ett litet träd med persikor av härdig typ. (Om jag fattade rätt finns du i Älvkarleby.) Visserligen kommer en Zilga snart att täcka hela väggen om man inte håller efter den, men persikan kan kanske stå lite framför den.
[attachment=35270:Planering.jpg]
Så hade jag tänkt nu att det skulle se ut efter en snabb skiss bara. Men kanterna runt hade jag tänkt att lägga lite tumlad marksten vid från ett tidigare jobb jag gjort åt en farbror. Sen så måste man ju ha minst 2 blåbär av olika sorter för att få bär, så därför är det 2 markeringar för blåbär =) Hoppas ni förstår hur och vad jag menar så får ni väl komma med kritik sen =) Gärna tips om vad man kan förbättra och ta bort osv. som sagt så är jag inte supergrym på detta men hoppas väl på att bli bättre =)
Sen är ju inte skissen superbra, men ni ser ju iallafall hur det ska se ut på ett ungefärligt sätt!
CITAT (RibesRubusVitis @ 24-05-2009, 16:19)

I valet mellan vindruva och blåbär skulle åtminstone jag ta vindruvan, helt klart. Och jag har alltså även haft amerikanska jätteblåbär, men tyckte inte att de smakade någonting. Syd-sydväst är ett perfekt läge för druvor.
Väggen till en "större friggebod" borde också ge plats för exempelvis ett litet träd med persikor av härdig typ. (Om jag fattade rätt finns du i Älvkarleby.) Visserligen kommer en Zilga snart att täcka hela väggen om man inte håller efter den, men persikan kan kanske stå lite framför den.
Oj, nu såg inte jag ditt inlägg, men du förstår ju hur jag tänkt här med blåbär och vindruvor iaf. Men persikor lät ju också väldigt intressant! Sant som det är sagt så bor jag i Ä-by utanför Gävle =) Så blåbären smakar inget alltså? Misstänkt något sånnt, brukar ju kunna vara så med sånna "jättevarianter" som finns av lite allt möjligt idag =) Skicka gärna skisser ni med så finns ju olika förslag med
RibesRubusVitis
24-05-2009, 17:30
På min gamla odlingslott hade jag två amerikanska blåbärsbuskar, rätt storvuxna som räckte mig till midjan. Själva bären var också mycket stora. De var vita inuti och fläckade inte av sig som vanliga blåbär. Men smaken var inget vidare, tyckte jag. Sedan hade jag en mindre av sorten "Putte"; den smakade bättre men inte alls som riktiga vilda svenska blåbär.
Nu har jag äntligen en riktig koloni och börjar fundera på persika. Kan inte riktigt bestämma mig, men följer diskussionen om sorterna Frost och Riga. Det lutar åt den senare.
(Dessutom kanske hundra vinrankor och vindruvssticklingar som efterhand ska spaljeras upp på den nuvarande gräsmattan. En tredjedel högst får plats; resten blir presenter och bytesobjekt...)
Hehe låter trevligt med sådana tomter. Men själv så bor jag i lägenhet, men har en tomt hos en släkting som jag är fri att plantera och göra om som jag vill, men slipper allt som vattning rensning etc. Så det är ganska perfekt läge måste jag säga. Plus att man får göra sitt yrke i ett mycket mer avslappnat tempo (Jag är trädgårdsanläggare). Så jag lägger lite sten etc. som man fått över på diverse jobb, sen så planterar jag det som verkar intressant!
Tomten som jag har att jobba med är 1200 m2 ungefär i mestadels plant utförande. Men självklart är det rabattter etc. från tidigare kvar som jag inte har börjat röra om ännu!
Vilken sort är det av vinrankorna då? Inte någon som kan passa mig? Annars kunde ju ett litet köp/byte kanske vara intressant! =) Eller du kanske inte vill bli av med några ännu? Men byte kanske blir svårt då jag inte har så mycket att bjuda på i dagsläget!
RibesRubusVitis
24-05-2009, 21:23
Mina sorter skulle nog inte fungera så långt norrut: rödvinsdruvorna Maréchal Foch och Leon Millot från Alsace, något dussin vardera, samt en eller möjligen två av den svårrotade Rondo. (Har nog tjugo sticklingar med små gröna blad, men tror inte att det blir några rötter i år heller.) Vidare vitvinsdruvan Bianca i fem ex. Det är dessa jag ska försöka spaljera upp i skydd av ligusterhäckar. I det lilla växthus som följde med kolonin står en tysk Riesling och en Purpurea (sura druvor men vackra röda blad), fast knopparna har inte velat slå ut än. Möjligen har de inte klarat vintern. Inte heller sticklingarna från dem visar livstecken.
Sedan har jag ett antal gröna Himrod, som nog borde stå i växthus. Ännu har jag inte fått druvor på dem. Men de har vuxit fint på vår innergård, där även ett par Nordica har gett druvor i flera år nu. Dessa har jag tagit sticklingar från, men fick jag välja om skulle jag i stället för Nordica ta den kärnfria Vanessa. Nordica får i och för sig vackra blåröda druvor, men de blir små och fulla av hårda kärnor.
Zilga har jag aldrig provat själv, men av allt jag läst tycker jag den verkar idealisk uppe i Mellansverige.
Okej, jag har läst lite mer nu och Zilga får det bli! Den verkar ganska perfekt och får ju tydligen stora mängder druvor som verkar lite skoj. Synd att du inte har några av dessa då annars hade det ju varit perfekt för byte/köp =)
ängsvädd
25-05-2009, 08:26
Jag skulle ha låtit vinrankan bre ut sig längs med husväggen - vet dock inte hur lång väggen är. Jag skulle ha jätteblåbären framför vinrankan som någon föreslog samt jordgubbar, smultron eller vad du vill ha framför jätteblåbären - de lägsta växterna längst fram.
Vad härligt det låter med en massa smaskiga bär - vackra är plantorna dessutom - nöje o nytta i samma slag
Så tänkte jag också att man kan slå 2 flugor i 1 smäll liksom med goda bär och vackra växter =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.