Full version: Mörkläggningsgardin
Rose
Jag märker jag har svårt att sova nu när det blir ljusare och jag behöver ha nåt som håller ljuset ute.
Jag undrar om det finns nån mörkläggningsgardin som inte behöver skruvas upp, som fästs med expanderstång typ.

Är jättetacksam för alla tips! rose.gif
Rose
Verkar inte som nån hört talas om en sån typ av upphängning. sad.gif

tepa
Hej Rose

Det finns ju vanliga gardiner av sånt material som håller ljuset ute. Men de är iofs ganska dyra...Såna som du kan ha istället för de där snygga vita.

Hälsn Tepa
Irene_L
Ett tips är att byta till ett par mörkare gardiner som du sen drar för när du ska sova. tummenupp.gif

.........................
såg nu att tepa hade skrivit det.Jag är nog lite trött idag...det är jobbigt med en valp giggle.gif
ingrids
Tyvärr är nog mitt tips att ändå köpa en mörkläggningsrullgardin (som måste skruvas fast). Min erfarenhet är att ljuset smiter in genom minsta glipa och ju tätare mot fönstret och ju rakare mörkläggningen sitter desto effektivare. Köpte min mörkläggningsrullgardin på OBS för inte så mycket pengar (max 250 spänn, men det var ett tag sedan).
blomkronan
Expanderstång har Hasta. Men dom kostar ju en del.. så med en Expanderstång + mörkläggade tyg är du upp i ett pris över en rullgardin blush.gif Så mitt råd är köp en rullgardin smile.gif IKEA har billiga oxå, kolla om inte jula och rusta kan ju ha billiga me.
noora
Vi köpte två par stora gardiner i stadigt bomullstyg från ikea för många år sedan och satte upp dem som två lager. Det yttre lagret är vitt och det inre är beige. Drar man för båda blir det väldigt mörkt, och det vita ytterlagret gör att det inte blir riktigt så tokvarmt i rumet som det skulle bli om vi hade svarta gardiner. De sitter på vanlig gardinstång. Jag tror inte att ikea har kvar just dessa, men de brukar ha stadiga tjocka bomullstyger i tygsortimentet.

Tidigare hade vi mörkgröna sammetsgardiner. Det blev också mörkt.

Om du använder vanliga gardiner på vanlig gardinstång för mörkläggning ska du se till att gardinen går minst 15 cm utanför fönstret på båda sidor. Då kan du "fluffa till" sidorna så att det inte kommer in så mycket ljus därifrån. Om det är möjligt kan du även höja upp gardinstången så att gardinen börjar en bra bit ovanför fönstret, alternativt skaffa gardiner som sticker upp ovanför gardinstången (det beror helt enkelt på gardinens fäste).
Alba
När rullgardinen är ny fungerar den bra men med tiden blir rullgardinen vågig i kanten och släpper in ganska mycket ljus. Men den är ju bättre än ingen alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon