Full version: slänt...
tom-trädgård
Jag ska precis börja planera min trädgård som just nu enbart består av jord. Gräsfrön är sått men inte något mer. Vi har en stor slänt ca 2 meter hög upp till granntomten, har någon tips på vad man kan plantera dit?
MVH från lappland
wibemo
En slänt kan vara ganska besvärlig. Hur brant är den? Kan det bli svårt att få jorden att bli kvar? Jag hade kanske "dragit ut" den lite så att den inte blir så brant. Sedan lagt in stenar
lite här och var för att binda jorden. Många stenar=ett stenparti och valt växter utifrån det.

Pia L
Såhär gjorde vi med våran slänt

F.d ogrässlänt Detta var en ogrässlänt som var för brant att gå i och inte så lätt att klippa, mitt projekt var att gräva en plantering, men den var även för brant för att jorden skulle hålla sig på plats, trots stenmuren nedanför.<br />Jag grävde ur 3 x 4 meter och hjärtevännen byggde en stentrappa 120 cm bred, därefter grävde jag en lika stor/lång rabatt till, det ser inte så vackert ut nu första sommaren, men nästa år hoppas jag att det tagit sig lite bättre.

wibemo
SNYGGT det var en fiffig lösning. Själv består min/vår tomt av 3 olika nivåer. Tyvärr är de flesta avsatserna byggda med slipers av förre husägaren. Får väl se när vi orkar och kan byta ut dom till L-stöd
tom-trädgård
Slänten är ca 30 grader, kanske mer och ca 30 meter lång. Som det verkar nu så hålls jorden på plats, jag har en liten slänt mot en annan grannen på kort sidan också, där har jag funderat på om jag ska sätta sten, i och med att det är i norr läge och det växer dåligt på skuggsidan.
Den stora slänten är för brant att gå i och säkerligen svår att klippa om man sår gräs.
Någon har tyckt att man kan sätta låga buskar i slänten, har ni någon erfarenhet av det? Ovanför slänten har grannen sin baksida (av garaget). Den känns svår att dölja..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon