Full version: Patens Patensella.
Rinkaby
Jag har en några år gammal klematis Patens Patensella som fått växa "vilt". Den har en klätterställning cirka 1,2 meter hög och har hållit sig i den, men har nu börjat växa kraftigare och behöver en högre ställning. Klematisen är kal nertill cirka 40-50 cm.
Den blommar fint nu i andra halvan av maj med blommor cirka 10 cm i diameter.

Skall denna klematis klippas ner och i så fall när och hur hårt? Problemet nu är att den är helt insnärjd i klätterställningen som har fyra "ben" med zick-zack-pinnar mellan. För att få lös den behöver den klippas ganska hårt. Kan jag hoppas detta går bra och att den kommer igen i en högra spaljé?[attachment=35273:Patens__2__A.jpg]
Finn Klematis
Hej!

Patens blommar på flerårved, Klippgrupp 1. Skall normalt inte klippas.
Man kan föryngringsklppa den. Bäst är att klippa den i Juni,direkt efter
blomningen Ca. 20-30 Cm över marken. Man kan även klippa tidigt på
våren. Det brukar inte vara några problem.

Mvh.
Finn
Rinkaby
Tack för upplysningen!

Det låter som att jag bara skall klippa det som behövs för att kunna trassla lös klematisen och ge den en större spaljé.

Just nu blommar den enormt och borde bli ännu rikligare om den får klättra högre och inte vara insnodd i en låg ställning.

Rinkaby thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon